I et informasjonsskriv til ansatte legger SAS-sjefen frem nye vilkår som kommer til å gjelde alle flygende i SAS.
Spareplanen omfatter blant annet flere arbeidstimer og mindre lønn til de ansatte.
SAS viker ikke i sine forhandlinger med fagforeningene i selskapet, skriver svenske di.se. Med to dager igjen til deadline i SAS står partene fortsatt langt fra hverandre.
Les: SAS viker ikke en tomme: - Dette er vårt ultimatum
- Har ikke lenger noe valg
- Det er vesentlige forandringer i avtalen sammenliknet med de vi har i dag, men vi har ikke lengre noe valg. Om vi vil sikre vårt arbeid og at SAS har en fremtid må denne planen gjennomføres. Og den må gjennomføres nå, skriver Gustafson.
I skrivet står det at nåværende avtaler som gjelder lønn, pensjon og tjenester for alle i kabin og cockpit erstattes av nye vilkår som er tilpasset markedet SAS befinner seg i.
- Det er en meget stor og tydelig forandring sammenliknet med den strukturen vi har i dag. Men om SAS skal kunne tjene penger igjen, bli konkurransedyktige og vokse, så er den nye avtalen nødvendig, skriver SAS-sjefen videre.
Han mener vilkårene er markedsmessige og anstendige, og skriver at selskapet kan stå for dem som arbeidsgivere.
Kutter antall sjefer
- Alle andre i SAS kommer også til å merke forandringer. Mange får endrede arbeidsvilkår og vi kutter antallet sjefer markant, skriver Gustafson.
- Våre kolleger i SGH skal etter planen få en annen arbeidsgiver, vi blir vesentlig færre administrative ansatte, og vi sentraliserer de fleste administrative funksjonene til Stockholm, står det videre.
SAS-sjefen påpeker også at den tekniske avdelingen kommer til å gjennomgå store besparelser og ytterligere outsourcing.
- Om vi vil være et skandinavisk selskap med skandinaviske personale og skandinaviske vilkår så finnes det ingen annen måte, vi har ikke noe alternativ. Det finnes ikke noen som kommer og redder oss denne gangen, og vi må selv løse våre problemer, skriver Gustafson.
- Jeg vet at jeg ber om mye
- Om vi lykkes med å gjennomføre planen og de forandringer vi står overfor, kommer vi til å skape et SAS som er mer effektivt, mer fleksibelt og mindre byråkratisk, fortsetter SAS-sjefen.
- Jeg vet at jeg ber deg om mye, og at situasjonen vi befinner oss i skaper stor usikkerhet og uro. Det er forståelig og naturlig. Og vi kommer til å gjøre alt vi kan for å gi deg svar på alle spørsmål som selvsagt dukker opp, avslutter Gustafson i sitt forord.
Etterfulgt SAS-sjefens introduksjon følger flere sider og lange lister med endringer av avtalevilkår.
Mer jobb - mindre pensjon
Blant annet vil selskapet innføre færre lønnstrinn for å legge seg på et nivå med konkurrerende flyselskaper. Kutt i de ansattes lønn på maksimalt 15 prosent er allerde kjent.
Heltidsansatte skal ha maks 195 arbeidsdager i året, og skal ikke jobbe mer enn 47,5 timer over syv dager. Unntaket er om flyet er forsinket.
Selskapet innfører også endringer i pensjonsvilkårene.
- Alle piloter og norsk kabin som i dag har en ytelsesbasert pensjon vil endres til innskuddspensjon, står det i skrivet.
Førtidspensjon og deltidpensjon bortfaller også.
De siste sakene i SAS-dramaet:
Fredag: SAS viker ikke en tomme: - Dette er vårt ultimatum
Fredag: SAS skylder bonusreiser for én milliard
Fredag: SAS regner med å fly også mandag
Torsdag: SAS: - Ikke riktig at lønninger halveres
Torsdag: Billettfrykt i SAS: - Det er en viss uro
Torsdag: Betalingsfrykt stengte eurobonus-butikken
Les også:
Mandag: Her er detaljene i SAS´ kriseplan
Tirsdag: - Selv null i lønn gir SAS 50 % større kostnader enn Norwegian (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.