Gardermoen: I dag kom beskjeden om at SAS skal spare tre milliarder svenske kroner gjennom kriseplanen 4Excellence Next Generation. Denne planen innebærer "Outsourcing av Call Centers og Ground Handling". Fremtiden hos de bakkeansatte i SAS ligger nå i et annet selskap.

Les også:
Her er detaljene i SAS' kriseplan

Staten kan tape mer på SAS enn noensinne

På Gardermoen forteller to bakkeansatte at de føler skuffelse, frustrasjon og tristhet.

- Innerst inne har jeg vært optimist. I dag gjør det mest vondt i hjertet. Jeg har trivdes så godt, sier Inger Maria Christoffersson. Hun er seniorkonsulent og har jobbet i SAS i 17 år. På tross av ti år med lønnsfrys har hun aldri streiket. Christoffersson er trist over at hun ikke lenger får jobbe i SAS.

Ved siden av henne står kollega Øyvind Eik og nikker.

- Vi har gitt og gitt i årevis, og takken er at vi får fyken, sier Øyvind Eik.

Han jobber som product coordinator på bakken i SAS, og hans fremtid blir nå solgt videre.

- Vi har en brutal arbeidsplass. Dette er jo et lavtlønnsyrke, og vi har vært med på mye rart over lang tid, sier han.

 

- Konsernledelsen burde gjort dette tidligere
Konsernsjef i SAS gikk ut i dag og sa at de ansatte måtte bli med på kuttene for å unngå konkurs. Han kalte det et "final call". De to bakkearbeiderne føler uttalelsen er provoserende. Eik sier han er overbevist om at konsernledelsen kunne gjort noe annerledes:

- Jeg føler at konsernledelsen ikke har hatt «guts» til å gjennomføre dette før. De kunne gått tøffere til verks for lenge siden. For meg er dette en trøkk i trynet. En nedtur, sier Eik, og legger til:

- Det er jo litt provoserende at det blir stilt et ultimatum. Vi drar lasset, men...

Christoffersson fullfører Eiks setning:

- Det er ikke vi med våre lønner som har vært kostbare.

Lojaliteten borte
- Jeg håper passasjerene ikke vil merke de endringene som nå kommer. Vi har strukket oss langt fordi det er SAS-reisende. Jeg har vært stolt av arbeidsgiveren min, og den lojalitetsfølelsen vi har hatt til SAS har vært unik. Nå viskes den ut, sier Eik.

Christoffersson er enig, og legger til at hun føler usikkerhet rundt hvem som skal kjøpe dem:

- Hver og en av oss må gå i seg selv, og tenke over om de vil fortsette med dette videre.

- Jeg håper SAS kommer seg over kneika, og kommer seg bedre rustet ut av det, sier Eik.

Piloter: Tøff dag å komme på jobb
Ingen av pilotene DN kontakter vil stille til intervju. I forbifarten kan en pilot fortelle at det ikke har vært den enkleste dagen på jobb, en annen forteller at han er innstilt på forandring, og legger til:

- Hvis en arbeidsgiver er anstendig når det kommer til betaling av skatter, avgifter og pensjoner, da går det ikke an å konkurrere.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.