- Dette er ikke bra, hverken for de som jobber der eller for de som skal konkurrere mot dem.
Førsteamanuensis Espen Andersen på BI liker ikke det han leser, når han går gjennom kontrakten Ryanair-ansatte som flyr norske passasjerer fra Rygge.
Både DN.no og en rekke andre medier har omtalt de svært oppsiktsvekkende kontraktene kabinpersonalet jobber under, etter at to tidligere Ryanair-ansatte nå står frem.
Les også: Livredde Ryanair-ansatte frykter for jobbene sine
Bryter loven
De kabinansatte er formelt ansatt gjennom selskapet Crewlink i Irland. I kontrakten kommer det blant annet frem at de ansatte når som helst kan sies opp av arbeidsgiveren, at de ikke kan streike og at de betaler både opplæring og uniform selv.
- Jeg vet lite om arbeidsrett, men det som står i denne kontrakten, særlig det med taushetsplikt, det implisitte organisasjonsforbudet og oppsigelse på dagen, vil jeg tro at bryter loven i Irland også, sier Andersen.
- Er dette et bevis på at lavpriskampen i luften har gått for langt?
- Det er har jo gått for langt når man får slike tilstander. Men årsaken er strukturen i flyselskapene. De har høye faste kostnader og har et ikke-differensierbart produkt, fordi en flyreise er en flyreise. Det handler om å hele tiden presse kostnader. Så kobler man det med en finanskrise som vi i Norge bare leser om, men ikke opplever. Men sitter man i Slovakia og har et barn å forsørge, hva slags valg har man egentlig, spør førsteamanuensisen.
- Kommer det til å påvirke passasjerenes valg av flyselskap?
- Det spørs. Nordmenn er jo kjent for å gå for det billigste, og ikke være spesielt prinsippfaste. Det gjelder vel spesielt den gruppen som fortsetter å fly Ryair. Personlig lar jeg være å fly Ryanair fordi jeg synes det er stessende og ukomfortabelt, det er ikke av prinsipp.
Tror det vil rette seg opp
Fagforeningen Parat bistår nå et søksmål fra tidligere kabinansatte Alessandra Cocca (35) fra Italia. De vil gjøre Coccas sak prinsipiell.
- Det er dette man har fagforeninger for. Man har, såvidt jeg vet, et godt utbygget regelverk innenfor EU som skal beskytte mot nettopp slike ting. Problemet for fagforeninger som skal slåss mot internasjonale selskaper er nettopp at de er multinasjonale. Selskapene kan hyre inn folk via et bemanningsselskap i for eksempel Irland, som er tilfellet her, eller andre steder, sier Andersen.
- I Norge har man det veldig godt, så norske fagforeninger bør satse på å støtte fagforeningene i landene man konkurrerer med heller enn ytterligere å øke godene i Norge. Får man bedret vilkårene der blir også konkurranseforholdene bedre for norske selskaper også. Det er for ille i Ryanair og det var for bra i SAS. På et eller annet tidspunkt blir det en samling inn mot midten. Når man skinner offentlighetens lys på dette vil det rette seg opp, det er det nødt til.
Les også: Parat mener statsministeren lukker øynene for slaveforhold
Den grønne boken som nesten tok livet av SAS
Har du tips i denne saken? Kontakt journalist Cecilie Langum Becker her.
Les også på DN.no: Én grunn til at du aldri igjen bør betale håndverkeren kontant (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.