Etter lange og krevende forhandlinger har ledelsen og pilotene blitt enige i prinsippet om faste ansettelser.

- Det har ikke vært noen enkel sak, dette. Det har vært et komplisert bilde og en lang prosess som har gått ut over altfor mange timer i døgnet i de nesten to ukene konflikten har vart, sier Halvor Vatnar til DN.no.

- Er dette den tøffeste konflikten du har vært oppe i som pilot?

- På mange måter er det dét, ja. Jeg har forhandlet mye før også, men denne gangen var det tungt.

For snart to uker siden ble det klart at flere piloter i Norwegian hadde sett seg lei av flyselskapets ansettelsespolitikk.

Kjernepunktet i konflikten har vært Norwegians stadig større bruk av vikarbyråer i stedet for å ansette piloter i faste stillinger. NPF mente Norwegian på den måten unngikk arbeidsgiveransvar, og at disse kontraktspilotene blant annet får dårligere lønnsbetingelser enn de som er fast ansatt.

- Kursendring vi kan leve godt med
I dag er Halvor Vatnar fornøyd.

- Ja, vi er fornøyde med utfallet, sier han.

- Jeg er glad for at vi sammen med Norwegian og Bjørn Kjos nå kan se fremover og bygge videre på prinsippet om faste ansettelser og ryddige arbeidsforhold i luftfarten. Vi har gitt selskapet den fleksibilitet de har behov for ved etablering av nye baser i utlandet. Til gjengjeld får vi faste ansettelser, også utenfor Norge, når nye baser er godt etablert og har vist at de har livets rett. I praksis betyr dette at Norwegian kan operere en periode på to år med innleid mannskap før de som tilhører denne basen blir fast ansatt i selskapet. Dette er en markant kursendring fra ledelsen i selskapet vi lever godt med, sier NPF-lederen.

Meglerhus spår kraftig oppgang
Meglerhuset Carnegie mener at enigheten er veldig positivt for Norwegian.

"Risikoen for streik har helt klart presset kursen på aksjen de siste ukene, da både førstekvartalsrapporten var veldig sterk og en sterk yieldutvikling i april burde sendt aksjen opp", skriver analytiker Preben Rasch-Olsen i en oppdatering som ble sendt ut etter at enigheten var et faktum.

"Vi ser ingen grunn til å ikke kjøpe Norwegian-aksjen nå, etter at konflikten er over. Vårt kursmål på 180 kroner kan bli høynet, hvis vi ser den positive yieldutviklingen fortsette i mai og juni, skriver analytikeren videre.

Les mer om konflikten her: - Pilotene sager av grenen de selv sitter på

Trekker Norwegian-pilotene for retten

Støtter pilotenes kamp

I forhandlinger med pilotene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.