Bjørn Kjos la torsdag frem større tap enn ventet for fjerde kvartal, men han ser lyst på fremtiden til Norwegian.
Kjos tegner et nærmest apokalyptisk bilde av det europeiske luftfartsmarkedet, der konkurransen er hardere enn noensinne og blodet flyter. Og her er det markedsandeler å hente for Norwegian.
- Det har vært et av de tøffeste årene for flyselskapene. Mange ligger med brukket rygg, sier Kjos under selskapets kvartalspresentasjon, og fortsetter med særdeles fargerikt språk:
- Fjerde kvartal var preget av veldig stor kamp på den internasjonale arenaen. Vi har sett flere gå på ryggen, sist Spanair. Det er et ordtak som heter ”når krybben er tom bites hestene”, og det har vi sett resultatet av i fjerde kvartal. Men vi har allerede sett at flere hester har dødd i første kvartal.
Spår flere konkurser
Kjos peker spesielt på høyere drivstoffkostnader i året som er gått. For Norwegians del har prisene steget med 41 prosent, hvilket tilsvarer ekstrakostnader på 803 millioner kroner for året under ett. Det er én av grunnene til at Norwegian leverer et svakere resultat enn ventet i fjerde kvartal med -188 millioner kroner før skatt, samtidig som inntektene stiger med 18 prosent til 2,536 milliarder kroner.
Les mer: Kjos tapte mer enn ventet
Men utskiftingen til mer effektive fly gir drivstoffbesparelser på 33 millioner kroner i kvartalet og 153 millioner kroner for 2011. Og denne effekten venter Norwegian å nyte ekstra godt av etter hvert som flåten erstattes og utvides. Tretten nye fly kommer i 2012, og Norwegian har som kjent lagt inn en rekordordre på 222 nye fly som skal leveres fra 2016.
Dermed venter Kjos at hans selskap vil bli stadig mer kostnadseffektivt, mens konkurrentene faller fra. Han spår flere konkurser i 2012 – og bedre konkurranseforhold for Norwegian.
- Vi ser betydelig enklere konkurranseforhold allerede i første kvartal enn vi hadde i fjerde kvartal. Det kommer til å bli mye bedre plass fremover, for det er få selskaper som vil gå med overskudd i 2012. Kombinasjonen av gamle fly og høye drivstoffpriser, det vet alle, den er dødelig. Den har vært dødelig for noen selskaper allerede, og den kommer til å bli det for flere. Det kommer til å bli fryktelig dyrt å drive flyselskap i fremtiden.
- Med sånne drivstoffpriser går det ikke an å fly gamle fly. De har hatt anstrengte resultater fra tidligere, og noen av selskapene har ikke hatt positive resultater de siste ti årene. Så det er klart, da er det et spørsmål om hvor lenge det holder, utdyper Kjos overfor DN.no etter presentasjonen.
- Hvor mange av konkurrentene deres vil falle fra i året som kommer?
- Jeg tror det er ganske mange. Det tar mange år å komme ned på det kostnadsnivået som Norwegian har. Du må rett og slett ha en ny flåte, og det er fem års ventetid bare for å få tak i en ny flåte.
- Håper at SAS greier seg
Under presentasjonen viser Kjos frem en graf over flere flyselskapers enhetskostnader. Ifølge Norwegian-sjefen er «The Survival Belt», altså et kostnadsnivå det går an å overleve med, mellom 40 og 50 øre, ekskludert drivstoff. Norwegian ligger på 47 øre, med Ryanair og Easyjet på henholdsvis 25 og 42 øre. Langt over finner vi SAS på 91 øre – mens Norwegian gjentar ambisjonen om å nå 30 øre allerede i 2012.
Men Kjos avviser overfor DN.no at markedssynet hans er preget av skadefryd. Han understreker at han ikke ønsker at SAS skal bukke under, og peker på uroen som oppsto da Sterling gikk konkurs i 2008.
- Jeg håper at SAS greier seg, for vi har sett hva som skjedde da Sterling kollapset. Da blir det kaos det tar flere år å få orden på. Det er mange håpefulle som tror det er store åpninger, uten at de har noe som helst på en slik scene å gjøre. Så det er jeg helt sikker på, skulle det fatale skje, at SAS ikke greier seg, så er det ikke bra for Norwegian, sier han.
Les mer:
Kjos skal fly billigst i verden
Én ting kan ødelegge mye for Norwegian (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.