LONDON: Norwegian-sjef Bjørn Kjos droppet World Low Cost Airlines Congress i London og sendte i stedet sin finansdirektør Frode Foss for å møte blant annet Ryanair-sjef Michael O'Leary i en paneldebatt i dag.
Der slapp Norwegian glatt unna kritikk for sin turbulente start på langdistansesatsingen. Men Michael O'Leary er langt fra overrasket over alt kaoset som har oppstått:
- Det måtte bli trøbbel. Å satse på langdistanseflyvninger med to fly - det sier seg selv at det må gå galt. Hvis det skjærer seg har de jo ingen backup, sier han til DN.no.
- Så det er ikke bare Dreamlineren som er årsaken?
- Nei. Riktignok har Norwegian vært veldig uheldige med de to Dreamlinerne de har fått så langt, men hovedproblemet er at de har for få fly på langdistanse, sier O'Leary.
Han tror ikke noe på lavprisfly-allianser.
- Nei, lavprisflymodellen går ut på å fly fra punkt til punkt. Ryanair kommer aldri til å slutte seg til en allianse med andre flyselskaper. Så lenge man har fly nok, klarer man seg selv, det er mitt syn på saken, sier han.
- Store utfordinger
Ryanair har per i dag ingen langdistanseruter, men har tidligere sagt at det vil komme i fremtiden.
Les også: Lover ultrabillige flybilletter til USA
Selv ser O'Leary for seg at Ryanair vil starte opp med syv langdistansefly fra dag én. Og at antallet etterhvert vil øke til 40-50 fly.
Men han understreker at deres langdistanseplaner fortsatt ligger noen år frem i tid.
- Vi har planer, men ingen flybestillinger inne. Og disse flyene er jo fryktelig dyre! sier han.
- Det er en stor utfordring
Finansdirektør Frode Foss i Norwegian sier at det er fullt mulig å starte med to fly, men han legger ikke skjul på at situasjonen ikke akkurat er ideell. Og han beklager de problemene som har oppstått.
- Det er en stor utfordring, det er det. Men det er ikke så mange andre måter å gjøre det på når man starter et langdistanseselskap. Vi har to fly nå, den tredje Dreamlineren kommer i november og den fjerde i februar neste år. Totalt får vi åtte Dreamlinere, sier han.
Bjørn Kjos droppet Ryanair-duell
- Hvorfor er du her i dag, i stedet for Bjørn Kjos? Har det noe med langdistanseproblemene den siste tiden å gjøre?
- Nei, han er i Bangkok i et møte, og det ble bestemt for lenge siden. Derfor sendte han meg hit, sier Frode Foss.
Bjørn Kjos ble imidlertid innhentet av sitt eget Dreamliner-kaos og ble stående fast i Oslo på grunn av en teknisk feil med flyet. I skrivende øyeblikk er han imidlertid omsider på vei til Bangkok, får DN.no opplyst fra Norwegian.
Norwegian har vært i hardt vær den siste tiden les hele DN.nos fyldige dekning:
<b>Holdt igjen passasjerer med de billigste billettene</b>
<b>Én forsinket flyvning kan koste Norwegian mer enn millionen</b>
<b>Ba 70 passasjerer forlate flyplassen</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.