Sent torsdag ettermiddag kom meldingen fra regjeringen: Bonusforbudet på norske innenriksflyvninger oppheves.
Forbudet ble først innført i 2002 og skulle være et midlertidig forbud i fem år. I 2007 ble det omgjort til et permanent forbud gjennom en forskrift. I mars i år konkluderte imidlertid Eftas overvåkningsorgan ESA med at forbrudet var i strid med EØS-avtalen. ESA truet med å trekke Norge inn for Efta-domstolen om ikke forbudet ble opphevet i løpet av to måneder.
Torsdag, to dager før fristens utløp, valgte regjeringen å bøye av for presset.
Det betyr at både SAS og Norwegian nå kan tilby passasjerene å opptjene bonuspoeng også på innenlandsruter. Mens SAS jubler over at forbudet nå er borte, er stemningen desto mer opprørt hos Norwegian
- Vi tror de gjør det for å hjelpe SAS. Det er en tøff konkurranse i flybransjen og SAS har fått hjelpetiltak på andre områder tidligere. Dette er bare et nytt støttetiltak for SAS. Vi får se om det er tilstrekkelig, sier kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik i Norwegian til DN.no.
- Det er rent tøv. Det er altså så tøvete uttalser at de har ingenting med realiteten å gjøre, svarer konserndirektør Eivind Roald i SAS.
- Får hjelp av sine eiere
Norwegian mener SAS brøt regelverket da de i februar i år valgte å innføre bonuspoeng på innenriksflyvninger for sine bedriftskunder. Skaalvik mener SAS nå får en klapp på skulderen for å ha trosset forbudet.
- Nå får de hjelp av sine eiere. Det er verdt å merke seg for alle norske bedrifter: Har de ting de er uenige med myndighetene i, kan de gjør slik SAS har gjort det; de trosset forbrudet og saksøkte staten, tordner kommunikasjonsdirektøren.
- Det som er oppsiktsvekkende er at de valgte å bryte forbudet og trosse regjeringens beslutning. Så gjør regjeringen kuvending for å komme dem i møte. Det bør ikke være så veldig vanskelig å skjønne hva som har foregått, sier Skaalvik.
Hun tror ikke regjeringen har truffet beslutningen om å oppheve forbudet for å unngå en eventuell konflikt med ESA.
- De har vært uenig med ESA i mange saker, så det argumentet kjøper jeg ikke.
- Trenger ikke konkurransebeskyttelse
Bonusforbudet ble innført da SAS i 2002 etter at SAS året før hadde kjøpt opp sin eneste konkurrent Braathens. Håpet var at forbudet ville åpnet for at andre selskaper, som Norwegian, kunne ta opp konkurransen med SAS. Konserndirektør Eivind Roald i SAS mener forbudet var riktig gitt den situasjonen norsk flybransje var i på begynnelsen av 2000-tallet. Han mener imidlertid at Norwegian har dratt fordel av forbrudet de siste årene.
- Jeg er av den oppfatning at forskriften har bidratt til å gi Norwegian konkurransebeskyttelse de siste årene. Det trenger ikke Norwegian. Det er et meget suksessfullt selskap. Det trenger ingen konkurransebeskyttelse, sier Roald til DN.no.
Han tror opphevingen av forbudet vil føre til økt konkurranse i det norske innenriksmarkedet.
- Vi kan kanskje i fremtiden se at seriøse flyselskaper, som ikke driver med sosial dumping, velger å komme inn i det norske markedet, sier Roald.
Han mener at mange av de store nettverksselskapene bevisst har holdt seg unna det norske innenriksnettet fordi det av praktiske årsaker har vært vanskelig å operere i et marked uten bonuspoeng. Nå tror han imidlertid at store selskaper, som eksempelvis nederlandske KLM, også kan begynne å fly på enkelte ruter innenlands i Norge.
- Ja, det skal du ikke se bort fra. KLM er sterke allerede i det norske markedet og det kan godt hende at de begynner å tenke at de skal begynne å vurdere innenlands også, sier Roald.
LES OGSÅ:
Regjeringen opphever bonusforbudet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.