- Jeg blir ekstremt optimistisk når jeg hører politikerne, sa Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo personbiler Norge.
I forbindelse med lanseringen av Volvos nye ladbare hybridbil, skulle en rekke politikere debattere klimameldingen som ble lagt frem for kort tid siden. Debattantene kom frem til en nær sagt rørende enighet om at miljøvennlige biler må bli billigere enn tilsvarende biler med høyere utslipp.
Volvo-sjefen eksemplifiserer den gjeldende urettferdigheten i avgiftspolitikken med bilen som ennå stod tildekket ved hans side, den ladbare V60 har en sterk dieselmotor og økt vekt grunnet batterier og elektrisk motor. Bilen har et foreløpig oppgitt forbruk på oppsiktsvekkende lave 0,19 liter på milen, noe som gir et CO2-utslipp på 49 gram per kilometer.
Likevel bidrar effekt- og vektkomponenten i bilavgiftene til at denne bilen får 100.000 kroner mer i avgift enn en tilsvarende V60 med 115 hestekrefter sterk motor.
Vil dreie avgiftene
Etter paneldeltakernes reaksjon å dømme, skal det ikke forbli sånn i fremtiden.
- I 2013-budsjettet må endringen komme. På lang sikt synes jeg egentlig vi må ta vekk hele hestekraftavgiften og vektavgiften. Poenget er å måle hva utslippene er, sa Kjell Ingolf Ropstad fra KrF.
Arbeiderpartiets Marianne Marthinsen imøtegikk Ropstad langt på vei.
- Det har tidligere gitt perfekt mening at tung bil er dårlig bil som sliter på veiene. Jeg skal ikke forskuttere 2013-budsjettet, men når vi i klimaforliket sier at vi skal fortsette å bruke avgiftssystemet til å stimulere frem biler med lave utslipp, kan dere jo selv trekke slutningene ut av det, kommenterte Marthinsen.
- Dette er fremtiden, så vi er veldig med på å se på om ikke hybridbiler av denne typen skal få kjøre gratis i bomringen, få parkere gratis og kjøre i kollektivfeltet, sa Espen Ophaug, som sitter i Oslo bystyre for Venstre.
Ikke fler, men andre biler
I Norge vil V60 D6, som Volvo kaller plug-in hybriden sin, koste 650.000 kroner. Noe som Volvo-sjefen mener er 100.000 kroner for mye.
- Vi hadde ikke solgt flere biler, men andre biler, sier Øystein Herland i Volvo til DN.no.
I 2013 får det norske markedet 60 biler, men Herland mener at hvis avgiftene ikke hadde straffet så hardt, kunne mellom en tredel og halvparten av de V60-ene som Volvo selger kunne vært plug-in hybrider.
- Vi kan ikke blande oss inn i størrelsen på avgiftene, men min oppgave er å dele kunnskapen vi sitter på med politikerne, slik at det blir mer forutsigbart og at beslutningene blir tatt med mest mulig kunnskap til stede, sier Herland.
Les test av Volvo V60: Volvo automatiserer sin billigste
Les også tidligere omtale av V60 plug-in hybrid: Supergjerrig Volvo (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.