Norwegian Air Shuttle hadde en økning i passasjertrafikken (inntekt per kilometer, RPK) på 32 prosent i august 2010 sammenlignet med samme periode året før. Selskapet fløy 280.000 flere i august enn samme måned i fjor.
Yielden i august estimeres til 0,52 kroner. Yielden, som er tallet på hvor mye selskapet tjener per passasjer, falt 10 prosent.
Totalt fraktet selskapet 1.287.471 passasjerer i august, tilsvarende en økning på 28 prosent fra samme periode året før, mens kabinfaktoren var på 79 prosent, ned fra 81 prosent i juli 2010.
- Norwegian økte antallet avganger i august med over 2000 sammenlignet med samme måned ifjor. De aller fleste av disse flyvningene ble fløyet med nye og større fly. Vi er derfor svært godt fornøyd med at den store passasjerveksten fortsetter, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Den økte passasjertrafikken og produktiviteten skyldes at selskapet utvidet rutenettet fra september 2009 til august 2010 juli 2009 til juni 2010, samt har gjort noen justeringer på kapasiteten. Gjennomsnittlig flydistanse økte med fem prosent i august i forhold til samme periode i fjor.
Prispress til besvær
First Securities- analytiker Hans Erik Jacobsen er fornøyd med utviklingen i Norwegian.
- Utviklingen vi har sett de seneste månedene fortsetter. Det er en fantastisk god vekst i selskapet og kabinfaktoren er veldig tilfredsstillende, men yieldpresset fortsetter, sier Jacobsen til TDN Finans tirsdag.
Jacobsen tror utviklingen vil være sterk også fremover, men ser vedvarende yieldpress ut året.
- SAS har nettopp gjennomført den største lavpriskampanjen i selskapets historie, så det er helt tydelig at de ønsker å kjøre lave priser for å kunne fylle flyene, påpeker han.
Jacobsen mener samtidig at Norwegian vil kunne leve med konkurransesituasjonen fordi de har lavere kostnader enn SAS samtidig som kostnadene er fallende på grunn av at flåten er under fornyelse. SAS har få nye fly i bestilling.
- Dette er likevel ikke noen tilfredsstillende situasjon for verken SAS eller Norwegian, men det er verst for de med høyest kostnader, sier analytikeren.
Les også:
Sendte jagere etter Norwegian-fly
SAS: - For lave flybillettpriser (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.