- Jeg konsentrerer meg om dagen i dag, sier Rebecca Wiles, sjef for BP på norsk sokkel når DN Energi spør om hun er trygg på at selskapet hun jobber i overlever krisen.
Så bryter en ansatt i olje- og energidepartementet inn, og Wiles trekker pusten og signaliserer at hun trenger en pause.
Den relativt ferske sjefen for BP Norge var tydelig utilpass i møtet med norsk presse. Like før hadde hun gitt en redegjørelse av ulykken og foreløpige lærdommer til energiminister Terje Riis-Johansen og arbeidsminister Hanne Bjurstrøm. Tilstede var også toppene fra andre oljeselskaper som opererer på norsk sokkel, delvis for å forklare hvordan bransjen jobber med sikkerhet og delvis for å lytte.
- Vil være åpne
- Jeg er fortsatt stolt av å jobbe i BP, som er et solid og grundig selskap, gjentok Wiles til journalistene som møtte opp etter møtet.
BPs aksjekurs har stupt og tilliten til selskapet som partner i fremtidige oljeprosjekter slites mer for hver dag som går uten at oljeutslippet i Mexicogulfen er stoppet opp.
- Det er vår intensjon å være så åpne som mulig om det som skjer i Mexicogulfen. Men granskningen er åpenbart ikke ferdig, sier Wiles. Hun kunne ikke svare på hvordan det kunne ha seg at anslaget for hvor mye olje som lekker ut i havet plutselig var doblet samme morgen, etter at BP hadde samlet opp mer olje enn de hadde sagt at lekket ut.
Terje Riis-Johansen var tilfreds med gjennomgangen BPs representant i Norge ga:
- Det var en nyttig gjennomgang. Det kom ikke frem nye innganger eller annen informasjon enn det som er kommet i offentligheten, men det var en utdypning, sier Terje Riis-Johansen, og legger til:
Alvoret preger alle
- Jeg er påvirket og preget av det som skjedde der borte. Det er en stor og alvorlig ulykke, og det tror jeg preger alle som jobber med dette nå, sier Riis-Johansen.
Internasjonale oljeselskaper på norsk sokkel kan ikke annet enn å beklage den forferdelige ulykken, og forsøke å si at det er liten risiko for at noe lignende skal skje i Norge.
Shells sjef i Norge David Loughman har dyp medfølelse for de som er rammet av ulykken der 11 mennesker ble drept.
- Det var et sjokk da ulykken skjedde. Det var en forferdelig tragedie. Jeg har jobbet i New Orleans. Jeg kjenner bransjen der veldig godt og jeg kjenner samfunnet som er ett tett, sammensveiset samfunn der mange av familiene har jobbet i bransjen siden starten for over hundre år siden.
Loughman forteller at han har sittet i en støttegruppe for de etterlatte etter en helikopterulykke på britisk sokkel en gang, og at det ikke er noe han vil oppleve igjen.
- Det er bare veldig trist for alle. Nå må vi finne løsninger som reduserer risikoen. Vi har en stor vilje til å lære av det som har skjedd. Hvis det kommer nye krav skal vi i Shell være de første til å si at "ja, det skal vi gjøre", sier han.
- Hvordan kan vi redusere risikoen?
De siste syv ukene har vi gjentatte ganger hørt at reglene for leteboring er annerledes i Norge, at det er få brønner med så stor kompleksitet som Macondo, og at det er boret mange tusen letebrønner over hele verden de siste årene, uten at noe galt har skjedd. Tre dager etter ulykken satte Shell igang boringen på Gro-prospektet.
- Hva tenker du om at du er ansvarlig for en dypvannsbrønn som bores akkurat nå?
- Hva jeg tenker? Jeg tenker på sikkerheten til mine ansatte, og hvordan vi kan redusere risikoen, sier David Loughman.
Les også: - Jeg blir helt svimmel
- Langvarig borestans kan sende oljen i 200 dollar fatet
<b>Lund advarer </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.