Torsdag ble det kjent at Statoil har gjort det største Statoil-operte oljefunnet utenfor Norge noensinne.

Analytiker og Statoil-ekspert Anne Gjøen i Handelsbanken tror kjempefunnet utenfor Canada vil gi nesten 300 millioner fat olje.

- Dette er et veldig viktig funn for Statoil. Det er et nytt område, som åpner opp en gedigen ny mulighet for selskapet- ikke minst fordi området har relativt gode rammevilkår for oljeselskaper å operere under, sier Gjøen til DN.no.

NETSE
Det ferske funnet er det 12. største oljefunnet som er gjort konvensjonelt de siste 2,5 årene, ifølge Statoil.

company:stl

- Av de andre på listen er to gjort i Norge, ellers er det for eksempel Iran, påpeker Gjøen.

- Det finnes nok av eksempler på at det finnes oljefunn i områder hvor det er politisk veldig vanskelig for i hvertfall de vestlige selskapene å drive, sier hun.

- Hvor viktig blir Canada for Statoil?

- Det er det umulig å si noe om i dag. Det som imidlertid er interessant er å se hvor stort dette funnet er i forhold til andre funn som er gjort de siste årene. På norsk sokkel er det gjort mange gigantfunn på 1970-tallet. Nå gjøres det imidlertid mer og mer sjeldent slike funn, annet enn i områder der det kan være en helt uakseptabel politisk risiko, eller mye vanskeligere miljømessig og kostnadsmessig å operere.

Sukessformelen
Statoil er det oljeselskapet som så langt i år har funnet mest olje og gass i verden.

- Hva er suksessformelen?

- Statoil har lykkes godt med at de har lagt om letestrategien. Funn kan avhenge av tilfeldigheter, men nå er det såpass mye som er endret over en lengre periode. En ting er at de bruker vesentlig mer penger på oljeleting enn tidligere, men jeg tror de har gått bevisst etter å ta mer risiko og samtidig være veldig tidlig ute i nye områder og virkelig gå etter en del veldig store prosjekter, sier Gjøen og fortsetter:

- Likevel har kursen gått ganske dårlig. Det er på grunn av det at selv om det gjøres nye funn, så er kommersialiteten av det blitt mer usikker etter at vi har hatt en såpass formidabel kostnadsinflasjon.

Må overbevise
Analtykeren understreker at det nå blir viktig å overbevise markedet om at veksten i selskapet også er lønnsom.

- Selv om nye funn er veldig viktig, tror jeg også det er andre ting som spiller en vel så stor rolle for Statoil i dag. Statoil synes å ha en rekke nye kommersielle interessante prosjekter med relativt lav kostnad for å gå i null, men likevel sliter de per i dag med å få en positiv kontantstrøm. Nå er Statoil derfor nødt til å overbevise markedet om lønnsomheten i deres vekst. Det er nøkkelen videre, sier hun.

- Det har vært veldig stor fokus på vekst, men det er egentlig lønnsomheten i fremtidig vekst man må overbevise markedet om. I den senere tid har selskapet gjort noen grep, blant annet med salg og utsettelse av enkelte prosjekter. Jeg forventer imidlertid at de må gjøre enda mer for å belyse at de reduserer kostnadene sine dersom de skal få investorenes tillit, sier analytikeren.

Følg Statoil-aksjen her

Les mer:
Åpner helt nytt område i Canada
Statoil vil lete for 20 milliarder i år