- Vi er ikke overrasket, men vi er veldig glade for ESAs konklusjon. Våre jurister har kommet til samme konklusjon for lenge siden, sier Johansen til DN.no.
Forskriften som forbyr flyselskaper å tilby bonuspoeng på flyreiser innenlands i Norge er i strid med EØS-avtalen. Det er den foreløpige konklusjonen i et formelt åpningsbrev EFTAs overvåkingsorgan ESA sendte Norge i dag.
Norge innførte et generelt forbud mot bonuspoeng for innenlandsruter 1. august 2007. Et slik generelt forbud er etter ESAs syn i strid med EØS-avtalens direktiv om urimelig handelspraksis.
Uavhengig av dette mener ESA at forbudet også er et uberettiget hinder for to grunnleggende friheter innen EØS: Friheten til å tilby tjenester og etableringsfriheten for flyselskap.
SAS klaget bonuspoeng-forbudet inn for EFTAs overvåkingsorgan i 2010. Nå har de fått medhold i saken:
- Dette er en halv seier for SAS. Full seier blir det først når norske myndigheter går med på å oppheve forbudet - i sin helhet. Den hybridløsningen som Konkurransetilsynet går inn for er lite tilfredsstillende - selv om det var et skritt i riktig retning, sier Knut Morten Johansen.
- Gått ut på dato
På tre innenriksruter i Norge vil Konkurransetilsynet gi flyselskapene mulighet til å opprette bonusprogram: Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. På disse tre rutene er konkurransen i dag robust, og disse er blant de mest trafikkerte rutene i Europa.
Les mer:
Nå kommer bonuspoengene tilbake
SAS: - Forbud mot bonuspoeng hører ikke hjemme i en fri konkurranse i 2012
- Forbud mot bonuspoeng har gått ut på dato og hører ikke hjemme i 2012. Vi har registrert i høringsrunden etter tilsynets innspill at majoriteten går for å oppheve forbudet fullt ut, og vi tror nå at det også er den veien det går. Det har ikke vært mulig å dokumentere at et forbud fører til dyrere billetter. Tvert imot. Den prisutviklingen vi har sett i Norge er nøyaktig lik den vi ser i andre markeder, det er billige billetter å finne overalt. Nå er det på høy tid at alle kundene våre får tjene penger og nyte godt av reisefordeler som et bonuspoeng-system gir, sier Johansen.
Les også:
- Flybransjen er skjør
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.