Allerede fra neste sommer kan Norwegian gjennom et nytt selskap tre inn på langdistansemarkedet.
Da vil de konkurrere med SAS på flyvninger fra blant annet Oslo og Stockholm til New York og Bangkok, og Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener det er fullt mulig å tjene penger på å fly passasjerer råbillig også til disse destinasjonene - så lenge kostnadene holdes nede.
Les:
Vil bli kongen av langdistanse
Tur/ retur Oslo - New York: 2000 kroner
- Norwegians planer er en veldig stor trussel mot SAS, sier analytiker Johannes Møller i Danske Bank til di.se.
For SAS utgjør den norske etableringen en alvorlig fare, forklarer han. I motsetning til i Asia, der Air Asia er en populær lavprisaktør, har lavprisselskapene så langt holdt seg borte fra langdistanse til og fra Norden. Men nå kan altså snart SAS og Finnair få hard konkurranse også på disse destinasjonene.
- SAS mangler muskler
- SAS har allerede store problemer på langdistanse ettersom de mangler kritisk masse. Dessuten mangler de økonomiske muskler for å øke antallet langdistanseflyvninger, sier analytikeren.
Det kriserammede flyselskapet utfordres på nok et av sine viktige satsningsområder.
- Hvis Norwegian begynner å konkurrere på langdistanselinjene kan SAS bli tvunget til å nedskalere på dette området. Det vil i så fall få negative effekter på den øvrige virksomheten. Det er en stor trussel mot SAS.
SAS har den siste tiden svart med flere nye ruter - blant annet innen skandinavia: Offensiv rutesatsning fra SAS
- Realistisk fra Kjos
Bjørn Kjos mener at Norwegian faktisk kan tjene penger på å selge de billigste billettene tur/retur New York helt ned mot 2.000 kroner. Og det er realistisk, ifølge Johannes Møller.
- Ja, hvis de flyr kostnadseffektivt, sier han.
Norwegian har store planer fremover, men Bjørn Kjos sa på dagens kvartalspresentasjon at kostnadene må ytterligere ned - fortere enn planlagt. Lavprisflyselskapet skuffet markedet med Q2-tallene og Norwegian faller kraftig på Børsen tirsdag.
Les: Trippelsmell for Kjos (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.