Striden mellom de yngre og de eldste pilotene i SAS, er pikant nok i seg selv, med beskyldninger om trakassering som går på flysikkerheten løs.

Les også: Frykter uforsonlige SAS-piloter bak spakene

- Hele denne saken har trakasseringselement, der yngre piloter behandler sine eldre kollegaer slett. De nekter å fly sammen med dem, tar matbrettet sitt og finner et annet bord hvis de eldre kommer i kantinen og SAS gjør ikke noe for å få bukt på mobbingen, sier advokat Alex Borch i Advokatfirmaet Hjort DA.

Han representerer tilsammen 10 av 14 eldre oppsagte piloter som har gått til sak med påstand om at oppsigelsene er ugyldige som følge av usaklig aldersdiskriminering.

Først og fremst en prinsippsak
For saken handler i første rekke om viktige prinsipper innen arbeidslivet. I juli fikk SAS i Asker og Bærum tingrett medhold i at piloter over 60 år kan tvinges ut i pensjon, for å hindre at yngre piloter blir sendt ut i arbeidsledighet. Men saken er anket, og kommer opp for Borgating lagmannsrett til sommeren.

 

- Dette er en veldig viktig sak knyttet til aldersdiskriminering. Vi mener at hvis tingrettens dom blir stående, vil det gjøre det lettere å kvitte seg med eldre arbeidstakere generelt, sier Borch.

Retten må blant annet ta stilling til hvorvidt ansiennitetsprinsippet eller hensynet til hvem oppsigelser rammer hardest skal veie tyngst. Og dessuten i hvilken grad en lokal tariffavtale kan avtale og tvinge frem tidligere pensjoneringsalder enn lovens maksgrense (som for piloter er 65 år).

I dommen fra tingretten i fjor, mistet også de eldre pilotene retten til å stå i stillingene sine inntil saken er endelig avgjort i rettsapparatet.

Får komme tilbake på jobb
Nå har imidlertid de oppsagte seniorpilotene tatt et viktig stikk.

Borgating lagmannsrett avsa 5. januar en kjennelse som innebærer at pilotene likevel kan stå i stillingene sine inntil hovedforhandlingen i ankesaken kommer til behandling i sommer.

- Det er svært gledelig at lagmannsretten har fulgt lovens hovedregel og sagt at de oppsagte pilotene skal tilbake i arbeid, sier Borch.

Særlig oppløftende for pilotene var begrunnelsen til lagmannsretten, nemlig at det er betydelig sjanse for at de kan vinne ankesaken til sommeren.

Men SAS har anket kjennelsen, noe som betyr at spørsmålet om å få stå i stilling vil blir vurdert av Høyesteretts ankeutvalg.

Utrivelig stemning
Som i de fleste arbeidstvister er det ikke nødvendigvis hyggelig å komme tilbake til jobb, selv om man har fått slått fast at man har juridisk krav på det.

De yngre pilotene mener det at de over 60 nekter å gå av med pensjon er direkte årsak til at flere av de yngre selv blir overtallige i forbindelse med nedskjæringer i SAS. Dermed har det oppstått episoder med direkte trakassering av de eldre på arbeidsplassen, samtidig som de yngre føler at det er de som blir fratatt jobbene sine av eldre som ikke vil gå av med pensjon.

På toppen av det hele risikerer to oppsagte piloter - en ung og en gammel - å havne sammen bak spakene på flyvninger - noe fagforeningen mener utgjør en potensiell sikkerhetsrisiko.

Les mer: Frykter uforsonlige SAS-piloter bak spakene

De eldre pilotene opplever at også ledelsen i SAS trakasserer dem, blant annet ved at de har blitt bedt om å levere inn uniformene sine - noe de nekter å gjøre. De oppsagte pilotene ble heller ikke satt opp på flyveplanene i januar, og SAS forskutterer dermed at de vil vinne i retten, mener Borch.

- Kuppet fagforeningen
Han går også kraftig til rette med Norske SAS-flyveres Fagforening, som har inngått en avtale med SAS-ledelsen om at piloter over 60 må gå først ved nedbemanninger.

- De har solgt bort ansiennitetsprinsippet, mener advokaten.

- Hvorfor skulle en fagforening gå bort fra et av de viktigste prinsippene i fagbevegelsens historie?

- Fordi den fagforeningen domineres av yngre piloter, sier Boch.

Selv om det i alle år har stått i flyvernes egen tariffavtale med SAS at pensjonsalder er 60 år, mener Borch at dette ikke betyr at flyverne gå av.

- Grensen på 60 år skyldes at dette var den absolutte aldersgrensen for flyvere før. Så ble denne grensen hevet til 65 år, uten at tariffavtalen ble endret. Også for de eldre pilotene er det viktig å ha en jobb å gå til, samtidig som det er mange piloter som har fylt 60 som ikke har opptjent fulle pensjonsrettigheter. Et prinsipp som går ut på at de som klarer seg best økonomisk kan sies opp først i en nedbemanningsprosess, vil generelt innebære at eldre arbeidstakere sies opp først. Det kan ikke være riktig, sier Borch.

Det pågår tilsvarende saker rundt eldre SAS-piloter i både Sverige og Danmark. I Sverige har tingretten, som i Norge, gitt SAS medhold i at pilotene kan tvangspensjoners. Der har ikke pilotene anket.

I Danmark fikk derimot de eldre pilotene medhold i påstandene om aldersdiskriminering i det såkalte Ligebehandlingsnævnet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.