Norske olje- og gassnæring går så det griner om dagen, drevet av den høye oljeprisen. Den norske staten håver inn milliarder i økte oljeinntekter.
Men for norske bedrifter utenfor denne sektoren er høye oljepriser en utfordring. Aller tyngst er det for dem som lever av eksport.
- De får et dobbelt slag i ansiktet, sier oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea, til DN.no.
Mye å hanskes med
Ifølge Norsk Industri er det den sterke kronen som er til aller mest bekymring for deres medlemmer. Saltvedt peker på at den høye oljeprisen kan bidra til å holde kronen sterk.
Høy oljepris er også dårlig nytt for eksportindustrien på annet vis. Den vil nemlig også føre til at de vi selger til får mindre å rutte med.
- I Europa kan den høye oljeprisen bidra til å dempe veksten, sier Saltvedt.
Oljeprisen slår inn i økte drivstoffkostnader for europeiske forbrukere, og den bidrar også til prisøkning på andre varer fordi transporten av dem blir dyrere. I sum blir det mindre penger å kjøpe blant annet norske varer for.
Oljeprisen målt i euro er nå rekordhøye nivåer.
Les: Oljeprisen mot ny rekord - i Norge og EU
- Stor nedsiderisiko
Også ellers i verden skaper prisen utfordringer.
- Høy oljepris bidrar til høy aktivitet her hjemme, men utgjør en stor nedsiderisiko for veksten ute, skriver makroøkonom Ole André Kjennerud i DNB Markets i sin morgenrapport tirsdag.
Sjefen for Det internasjonale pengefondet (IMF), Christine Lagarde, uttrykte i helgen bekymring for at de høye oljeprisene skal få negative konsekvenser for den globale veksten.
Rekordhøye bensinpriser i USA
I USA er bensinprisen på vei mot rekordhøye nivåer.
- Prisen nærmer seg fire dollar per gallon, og det er et psykologisk viktig nivå, sier Saltvedt.
USA har lave skatter og avgifter på drivstoff, og derfor slår en prisøkning sterkere inn for amerikanske forbrukere enn den gjør i for eksempel Norge. Privat forbruk står for over to tredeler av det amerikanske brutto nasjonalproduktet, og innstramninger i denne sektoren får derfor stor betydning for amerikansk økonomi.
Saltvedt tror ikke effekten blir så alvorlig nå.
- Amerikanske forbrukere har nok allerede tilpasset seg et høyere prisnivå, sier Saltvedt.
Ifølge Saltvedt er det verste som kan skje med oljeprisen at den stiger raskt. Fra snittprisen ifjor til nå har oljeprisen steget rundt seks prosent. I begge de to foregående årene var prisveksten fra år til år på rundt 50 prosent.
- Et slikt sjokk har vi ikke nå, sier oljeanalytikeren.
Kan dempe veksten i Kina
Også i Kina har høye oljepriser gitt prisøkning på drivstoff. Kinesiske myndigheter meldte mandag at de regulerer bensin- og dieselpriser med henholdsvis 0,44 yuan per liter og 0,51 yuan per liter.
Det tilsier en økning på 6-7 prosent., og ifølge Reuters er dette den største prisøkningen siden 2009, skriver Kjennerud i DNB Markets morgenrapport.
- Prisøkningen vil kunne legge en demper på forbruksveksten fremover, som så langt i 2012 har vært noe svakere enn i andre halvdel av 2011.
Ifølge Norsk Industri har vareeksporten fra Norge til Kina falt så langt i 2012, og trenden er fallende. Eksporten til Kina var på topp i løpet av fjoråret med over 16 milliarder kroner på årsbasis. Hittil i år er eksporten til Kina 1,3 prosent lavere enn i fjor.
Les også:
- Der er det temmelig trist akkurat nå
Enda tøffere for bedriftene som sliter
- Kommer som en kule (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.