Hvordan blir Norge smartere? Dagensit.no utlyste en konkurranse for å få frem de beste planene – og en av vinnerne har omtrent akkurat samme formål som selve konkurransen – det er nemlig en plan for å få frem de beste ideene og finne løsninger på alt fra hverdagsproblemer til større spørsmål.

- Jeg har savnet dette selv, sier Peyman Shakari, en av tre vinnere som står bak planen ”Din kanal”.

En svært erfaren jury plukket ut forslaget blant 90 innsendte planer til konkurransen.

- Dette er et forslag i Obamas ånd, nemlig å få med alle i en dugnad for forandring, skriver juryen i sin begrunnelse. De gir andreplassen i konkurransen til ”Din Kanal”, skrevet av Peyman Shakari, Anders Botnen og Frode Carlsen, alle ansatt i it-firmaet Steria.

Les også: 90 planer for smartere Norge



Hva folk flest sliter med
Essensen i planen er at alle landets innbyggere skal kunne bidra med gode forslag og at det skal være lett og mulig å ta i mot store mengder med forslag og innspill.





- Vi ønsker å styrke lokaldemokratiet. Dette kan gi staten gratis hjelp til å få løst lokale problemer – ved hjelp av befolkningen selv, sier Shakari.

Tjenesten bør bli en felles samhandlingskanal for kommunale saker og tjenester, og kan brukes til å forbedre disse, mener han. Det kan også gi opphav til innovasjon og nye ideer.

- Det er en måte for politikeren å vite hva folk flest lurer på og sliter med – og hva slags ideer folk har for å løse ting, mener Shakari.

Han påpeker at man ofte sitter på et kontor og er frustrert over noe som kanskje kollegaene i etasjen under har en god løsning på. En slik tjeneste kan koble dem sammen.



Å få tjenesten til å fungere er imidlertid ikke bare lett. Ett problem kan bli for mye syting, tror Shakiri.

- Det er viktig at det ikke bare blir klagesider, at det blir fokus på det konstruktive og ikke bare et sutrehjørne.

Han påpeker at en liknende tjeneste i USA har blitt oversvømmet med hån mot presidenten. Derfor må man trolig redigere en slik tjeneste, mener han.





”Din kanal”

Av Anders Botnen, Frode Carlsen, Peyman Shakari, alle ansatt i Steria AS

Det er behov for en felles samhandlingskanal for innsamling og prioritering av gode ideer og tilbakemeldinger for offentlige tjenester, kommuner og fylkeskommuner. En felles kanal gjør det enkelt for innbyggere å finne frem i den offentlige jungelen og få meldt fra om forhold som de mener bør adresseres.

Vi etterspør et felles webbasert system (webportal) eller en kanal for innsamling av gode ideer og innspill, og felles prioritering av innmeldte saker vha. sosial samhandling. Innspill gjelder i denne sammenhengen konkrete forhold ved offentlige tjenester som brukerne er misfornøyd med, og som de vil ha forbedret. De kan også omhandle forhold i det daglige liv som de ønsker utbedret (for eksempel hull i veien, manglende vedlikehold, osv.). Brukere av systemet, dvs. sambygdinger og andre borgere prioriterer saker i fellesskap gjennom framstemming (eller nedstemming) av de innspillene som de synes er viktigst.

Eksempler på gode innspill er:

· Kari skal levere selvangivelsen over internett og er frustrert over at hun må forholde seg til 10-12 forskjellige pinkoder.

· Ole irriterer seg over tagging på togstasjonen. Han foreslår løsning med RFID i sprayboksene og lesere på all stasjoner, slik at boksen kan spores tilbake til kjøperen.

· Per oppdager at veiene der han bor er fulle av hull og blir ikke vedlikeholdt. Han filmer det på mobilen sin og melder dette inn. Kari og Ole synes også dette er et problem, og stemmer denne saken opp.

Brukeren av systemet skal kunne melde inn sine innspill via mobil telefon og internett. Innlogging kan gjøres via offentlig id, minside eller lignende. Systemet skal likevel kunne tillatte anonymisering av brukere. Brukerne skal kunne dokumentere sakene via opplasting av video (à la youtube) eller bilde.

Systemet skal videre fungere som et sosialt medium hvor de beste innspillene og ideene stemmes fram (eller ned) av brukerne og fulgt opp av kommunestyret, fylkeskommunen, eller de ansvarlige for den offentlige tjenesten.

Effekter:

Systemet vil dekke alle offentlige tjenesteområder, fylkeskommuner og kommuner. Det vil skape en felles dialog om prioritering av problemer, saker og løsninger. Staten vil få gratis hjelp til å løse problemer, foreslå tiltak, og utarbeide prioriteringer fra befolkningen.

Det styrker lokaldemokratiet ved at innbyggere blir og føler seg bedre hørt i prioriteringer lokalt. Systemet bidrar til å frembringe gode ideer, ved å senke terskelen for å melde fra der folk ser løsninger. Det bidrar til å samkjøre tiltak mellom kommunale myndigheter og nabolag (vell, borettslag).

Det fremmer lokal og aktuell ideskaping ved konkurranse om å få framstemt de beste ideene.

Utfordringer:

· Deltakelse (lokalt, nasjonalt)

· Tilgjengelighet (eks. via internett, mobil)

· Kvalitetskontroll av innlegg

· Tilpassning til eksisterende saksbehandling

· Anonyme eller anonymiserte brukere?

· Rettferdig fordeling av ressurser/tiltak.