Industrikonglomeratet Orkla la frem sine resultater for fjerde kvartal 2009 torsdag morgen.
Selskapet har klart å bedre driftsresultatet sammenlignet med samme periode ifjor, tross at omsetningen har falt litt.
- 2009 var et utfordrende år med svake markeder for flere av Orklas virksomhetsområder, sier konsernsjef Dag Opedal.
Gode resultater i Orkla Brands og kostnadskutt i aluminiumsprofilselskapet Sapa har bidratt til at resultatet ble bedre.
- Vi har gjennomført utstrakte tiltak, og de har vist seg å være effektive. Gruppen har dermed styrket sin finansielle posisjon iløpet av året og er godt posisjonert for fremtiden, sier Opedal.
Styrket kontantstrøm og kutt i gjeld
Orkla styrket kontantstrømmen ifjor. Ved utgangen av 2008 var den på 2,5 milliarder kroner, mens den et år senere var på 5,8 milliarder. Samtidig har Orkla redusert sin rentebærende gjeld med 7,6 milliarder kroner. Netto rentebærende gjeld er nå på 19,8 milliarder.
I oktober solgte Orkla vannkrafteiendelene i Salten og Bremanger for seks milliarder kroner. Den regnskapsmessige gevinsten var på vel fire milliarder kroner, og dette løfter driftsresultatet i Orkla til tett oppunder fire milliarder kroner i kvartalet.
Les også: Orkla selger vannkraft for seks milliarder
Men mindre til aksjonærene
Orkla-styret foreslår å betale et utbytte for 2009 på 2,25 kroner aksjen. Dette er mindre enn ventet. Ifølge TDN Finans var det ventet et utbytte på 2,38 kroner aksjen.
Stortap på Rec
Orkla opplyser i kvartalsrapporten at de nå vil skrive ned eierposten i solselskapet Rec med 3,1 milliarder kroner.
Rec-aksjen REC har falt 38 prosent siden nyttår, og er ned 56 prosent det siste året.
Aksjeporteføljen gjorde det ellers bra i fjerde kvartal. Resultatet for året var på 39 prosent, tre prosent bedre enn den nordiske referanseindeksen, opplyser Orkla.
Knallresultat i Orkla Brands
Orkla er et stort konsern, og er i markeder så ulike som aluminium og silisium, til pizza og strømpebukser. Utfordringene er ulike fra sektor til sektor, og det vises godt i resultatet.
Svake markeder i aluminium og material-virksomheten drar ned. Dagligvaregrenen Orkla Brands hadde på samme tid ni prosent resultatvekst. For hele året leverte Orkla Brands sine beste resultater noensinne, opplyser Orkla.
Tegn til vekst, men usikkerhet
Orkla skriver i kvartalsrapporten at det ved inngangen til 2010 igjen er tegn til økonomisk vekst innenfor OECD-området, men at styrken er varierende og at det er knyttet stor usikkerhet til hvordan konjunkturene vil utvikle seg videre i 2010.
- Generelt er Orkla godt posisjonert for en konjunkturoppgang, men er også forberedt på å håndtere både nye tilbakeslag og en mer langvarig lavkonjunktur, skriver styret.
De skriver også at usikkerheten i markedene Orkla opererer i generelt er så høy at det er vanskelig å lage prognoser.
- Alle selskapene har derfor høy beredskap for å kunne tilpasse aktiviteten til den generell markedsutviklingen gjennom 2010, skriver styret.
Her finner du alle oppdaterte børs- og finansnyheter (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.