- Utfordringen var å skaffe nok biler, ettersom vi hadde planlagt lavere volumer sammen med fabrikkene, sier Stein O. Håvelsrud, som leder importselskapet Harald A. Møller.
Etter en omsetning på 15,6 milliarder kroner stod det familieeide konsernet som er Norges største bilimportør igjen med et resultat før skatt på 816 millioner kroner.
-Vi har sett en sterk opphenting etter finanskrisen, sier konsernsjef Pål Syversen i Møller Gruppen, som fredag presenterte konsernets beste resultat noen sinne.
- Det var ikke mye som gikk mot oss i fjor, innrømmer Syversen som kaller 2010 et veldig hyggelig år.
Omsetningen økte med 19 prosent, og resultatet ble mer enn fordoblet fra året før. Hovedårsaken til fremgangen må nok det økte bilsalget i Norge ta, men alle virksomheter i Møller Gruppen viste resultatforbedring i fjor.
- Mye av veksten er volumdrevet, men det er enda mer tilfredsstillende at bak tallene har vi også utnyttet mulighetene markedet har gitt, sa Syversen under fremleggingen av resultatet.
Bilimport
Møller Gruppen har med sin import av Volkswagen, Audi og Skoda en markedsandel på over 25 prosent i Norge, en andel som økte i 2010. Det totale bilsalget økte med 27 prosent i 2010, mens Møller-merkene økte med nesten 37 prosent.
Les også: Knallår for bilimportørene
- Dette var et historisk toppnivå for markedsandelen. Utfordringen var å skaffe nok biler, sier Stein O. Håvelsrud, som leder importselskapet Harald A. Møller.
Slikt blir det penger av. Importvirksomheten satt igjen med et resultat før skatt på 459 millioner kroner, mot 253 året før. I 2010 hadde selskapet en omsetning på nesten 7,8 milliarder kroner.
Annen virksomhet
Møller Bil Norge består av 41 forhandlere økte resultatet før skatt fra 71 millioner kroner i 2009 til 266 millioner kroner i 2010. Resultatmarginen økte fra 1,7 til 2,7 prosent.
- Vi har mange gode forhandlere, men fortsatt er det mange som har et uutnyttet potensiale, sier Kai Robert Solheim, sjefen for bilforhandlerselskapet Møller Bil Norge.
Volkswagen Møller Bilfinans er et joint venture med Volkswagen bilfinans der Møller Gruppens eierandel ga en inntekt på 43 millioner kroner i fjor, en økning fra 37 millioner kroner året før.
Vekstområde
Møller Gruppen besitter en lang rekke eiendommer som også generere inntekter. 53 millioner før skatt ble resultatet ifjor, riktignok er dette ned fra 123 millioner kroner året før, men mesteparten av dette skyldes salgsinntekter.
Eiendom er også det konsernsjef Syversen trekker frem som viktigste vekstområde i 2011. Blant annet hentet konsernet inn mye ny kapital som er øremerket dette i året som gikk. Egenkapitalen i Møller Gruppen ligger nå på omkring 4,5 milliarder kroner, hvorav to milliarder er i kontanter.
Snudd fra minus til pluss
Møller Gruppens store utfordring har ligget i importvirksomheten i Baltikum. Der ble resultatet snudd fra 25 millioner i minus i 2009 til syv millioner kroner i svarte tall året etter.
Bilmarkedet i Baltikum kolapset totalt etter den kredittdrevne veksten som toppet seg i 2007 ned et totalmarked på 97.283 biler. I 2010 var totalmarkedet på 27.505 biler, noe som var en svak stigning fra bunnivået året før.
Møller Gruppen har nå kjøpt flere nye Volkswagen-forhandlere i Estland, og organiserer den samlede import- og forhandlervirksomheten med nåværende Volkswagen-sjef Terje Male ved roret.
-Baltikum har et viktig vekstpotensiale for oss, sier Syversen, som fremholder at de vil vokse her, om oppkjøpsmuligheter byr seg.
Ledelsesendringer
Lederstillingen i Baltikum er definert som et prosjekt, og Terje Male kommer tilbake som sjef for den norske importvirksomheten i Harald A. Møller i juli 2012, da nåværende leder Stein O. Håvelsrud trapper ned.
Importselskapet som har ansvaret for Volkswagen Personbiler i Norge, overtas av Ulf Tore Hekneby som nå er sjef for forhandleren Møller Bil Skøyen.