Det koster flesk å bygge om rigger til bruk på norsk sokkel, og nesten alle nybygg er tilpasset dypere vann. Det gjør riggtilgangen knapp i Norge.

- Det er en barriere å ta rigger inn i Norge, det er klart. Men hvis det er nybygg så skal det ikke være mye om å gjøre, sier Jørgen Arnesen, toppsjef i China Oilfield Services Europe (COSL)

De siste årene har de aller fleste riggredere investert pengene i rigger som kan operere på dypvann, fordi det er på dypt og ultradypt vann store deler av de uoppdagede ressursene ligger. Men for å få ut resten av oljen i Nordsjøen trengs det ifølge Oljedirektoratet og Utvinningsutvalgets rapport stor innsats med borerigger.

Les mer: Kan gi 7000 milliarder ekstra

Awilco hadde tre semi-rigger under bygging da de i 2008 ble kjøpt opp av COSL. Etter en del forsinkelser, ferdigstilles alle tre nå i høst. To av dem går rett inn i kontrakter med Statoil på Troll-feltet. Også den siste er tilpasset europeiske forhold.

- SUT-en ikke problemet
Utvinningsutvalget ser behovet for flere rigger for å få ned totalkostnadene ved å bore på sokkelen. Rapporten peker på kostnadene ved å flytte rigger fra internasjonal til norsk sokkel, og anbefaler endring av reglene for godkjenning av rigger, den såkalte samsvarsuttalelsen (SUT). Arnesen mener at det ikke vil løse problemet på lang sikt, ettersom riggene utenfor norsk sokkel er enda eldre enn de som er på sokkelen i dag.

- Riggene på bristisk sokkel er gamle. Det er kanskje ikke ønsket å få dem inn i Norge, sier han, og understreker at han ikke er noen ekspert på forskjellene på regelforskjellene på norsk og britisk sokkel.

SUT-regelverket har fått kritikk i årevis for å påføre riggeiere så store ekstrakostnader at kostnadene ikke kommer ned på norsk sokkel.

- Men det er ikke noe av det som står i regelverket som vi rister på hodet av. Det er fornuftig det som står der.

- Riggene som finnes som er tilpasset norsk dybde er gamle, sier Arnesen.

Etter at COSL tok Awilco av børs har det vært stille rundt selskapet. Nå begynner imidlertid riggene å bli ferdige, og Arnesen mener det nye selskapet er kommet på fote. I forrige uke presenterte han selskapet for investorer og analytikere på et arrangement i regi av Norsk Petroleumsforening.

Ønsker ikke dypvannsrigger
- Statoil har sagt at de ikke primært ønsker å bruke dypvannsrigger på grunnere vann. Det synes jo vi er fint, sier Arnesen.

I forrige uke sa Statoil på et seminar om økt utvinning at selskapet er i ferd med å utvikle egne riggdesign bedre tilpasset norske vanndyp og at de mange nybyggene som leveres i 2010 og 2011 ikke tilfører Nordsjøen så mye.

- Boreentreprenørene har satset på å bygge dypvannsrigger de siste årene. Vi har ikke bruk for dypvannsrigger til hovedporteføljen vår på norsk sokkel, sa Øystein Arvid Håland, direktør for undergrunnsteknologi i Statoil til DN.

Tall fra Fearnley Offshore viser at i 2009 ble det levert 22 rigger, samtlige til dypt vann. I år blir det levert 28 rigger, hvorav en er tilpasset mellomdypt og grunt vann. I 2011 leveres 33 rigger, hvorav tre til grunnere vann, og i 2012 er tallet foreløpig to av 11.

Over to tredeler av riggene som er i virksomhet på norsk sokkel neste år er mer enn 25 år gamle.

Les også: - Det er noe toskeskap

Slik kan Norge melke sokkelen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.