Finansdirektør Frode Foss i Norwegian mener det statistisk sett har vært færre driftsproblemer på de nye Dreamliner-flyene fra Boeing sammenlignet med andre nye flytyper.

company:nas

- Basert på statistikk er det færre utfordringer på Dreamliner enn tidligere flytyper, og med det utgangspunktet er det min oppfatning at situasjonen er veldig bra fordi flyet overgår det meste som har blitt produsert tidligere, sier Foss til TDN Finans.

- Veldig beklagelig
Ifølge ham er mottakelsen i markedet bedre enn ventet, men de understreker at dette ikke betyr noe for de kundene som har opplevd forsinkelser.

- Mottakelsen av de nye rutene i markedet er meget bra, men for de passasjerene som er blitt forsinket spiller selvsagt ikke dette noen rolle og overfor dem er forsinkelsene veldig beklagelig, sier Foss til TDN Finans.

Les også på DN.no: Ba 70 passasjerer forlate flyplassen

Sårbare
Han mener at Norwegian er spesielt sårbare med kun to Dreamliner-fly på langdistanserutene.

Det er imidletid ikke uvanlig at nye flytyper kan ha behov for justeringer i oppstartsfasen, påpeker han.

- Det som skjer med hver eneste nye flytype som kommer inn på markedet er at man vil ha små ting som justeres fordi det er en ny flytype, og det kan dessverre forårsake forsinkelser for oss og alle andre selskaper som tar en ny flytype i bruk, sier Foss til TDN Finans.

Han tror ikke Dreamliner-flyene på sikt ikke har tatt skade av driftsproblemene som flytypen har hatt i starten, og er heller ikke tvil om at flytypen er den rette for selskapet.

Jager ikke Boeing
Norwegian fokuserer ikke først og fremst på kompensasjon for de tekniske problemene fra Boeing, men vil heller bruke tiden på å få løst driftsproblemene til Dreamliner-flyene slik at ikke kundene blir berørt.

- Det viktigste akkurat nå er ikke å jage Boeing med krav om kompensasjon, men heller bruke tiden på å få håndtert de utfordringene som Boeing må bidra til å løse, sier Foss til TDN Finans.

Ifølge ham har Boeing ansvar for å skaffe deler og teknikere når det oppstår utfordringer.

- Vi har en kontrakt og en avtale med Boeing som er rimelig standardisert med alle andre flyselskaper i verden, hvor man har definert hvordan situasjoner som dette håndteres, sier Foss, og legger til:

- Uten å gå inn på hvordan vi har avtalt dette med Boeing er det klart at vi har fått et fabrikknytt fly hvor Boeing har ansvar for å sikre driftsstabilitet.

Godt forhold
Han beskriver forhold med Boeing som godt.

- Vi har et godt forhold med Boeing og vi legger til grunn at de også i likhet med oss hele tiden prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, sier Foss til TDN Finans

Norwegian-aksjen NAS er uendret til 226,50 kroner på Oslo Børs onsdag.

Les også:
Har tjent én milliard på si
Norwegian-passasjer: - Vi ble behandlet som kveg

Frykter massedød: Flere tusen butikker kan forsvinne (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.