Mens passasjerveksten i internasjonal flytrafikk var 4,5 prosent høyere i mai i år sammenlignet med fjorårsperioden, var veksten nær null i april. Dét bekymrer toppsjefen i International Air Transport Association (IATA), Tony Tyler.
Og han er ikke særlig optimistisk når det gjelder utsiktene for andre halvår heller.
- Flybransjen er skjør. Fallet i oljeprisen var en god nyhet, men dessverre kom prisfallet for sent og havnet i skyggen av svakere etterspørsel, mer kapasitet og dårligere belegg på flyene, sier han i en kommentar på IATAs egen hjemmeside.
- Riktignok steg passasjertallet i den globale flytrafikken med 0,1 prosent i forhold til april ifjor, men setekapasiteten steg med 0,6 prosent. Siden starten på året har etterspørselen vært omtrent den samme som ifjor, og det lover ikke godt for resten av året, bemerker Tyler.
Urolige forhold
Han peker på de urolige økonomiske forholdene i Europa og fallende forbrukertillit som to svakhetstegn flybransjen må ta innover seg.
- Flyselskapene forventes å levere et overskudd på tre milliarder dollar i 2012 av inntekter på 631 milliarder dollar. Det utgjør en syltynn margin på 0,5 prosent, sier IATA-sjefen.
Men flytrafikken vil fortsette å øke jevnt i årene som kommer, skriver flyprodusenten Boeing i en fersk prognose.
Boeing spår at det vil bli behov for 34.000 nye fly de neste 20 årene, og flytrafikken forventes å vokse fem prosent i året i snitt i samme periode.
India og Kina står for den klart største veksten fremover.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.