- Nedturen ble bratt, men oppturen ser ut til å komme raskere enn ventet, sier markedsanalytiker Andrew Gordon i Airbus.

De neste 20 årene kommer verdens flyindustri til å levere 25.000 nye passasjer- og fraktfly, ifølge en omfattende analyse som flyprodusenten Airbus presenterte i dag.

Det er ikke lenge siden representanter for både Boeing, Airbus og IATA kom med dystre utsikter for flymarkedet. IATA mente flyindustrien trengte tre år for å komme seg ovenpå igjen etter krisen.

Les:
- Nedgang i flybransjen til 2012

Men nå er tonen en annen:

- Statistikken viser at passasjertrafikken i februar økte 4,4 prosent på verdensbasis. Da nedturen kom, falt trafikken på business og 1. klasse - noe flyselskapene merket godt på inntjeningen. Men nå ser vi at folk begynner å bestille dyrere billetter igjen. Og det er et godt tegn. Markedet er på vei opp igjen, sier Andrew Gordon i Airbus.

Bytter til miljøvennlige fly
Airbus forventer stor etterspørsel etter miljøvennlige fly i årene fremover:

Ifølge flyprodusenten vil Norden ha 50 prosent flere passasjerfly i 2028. Nordiske flyselskaper vil ha behov for 404 nye passasjerfly med 100 seter eller mer. To tredjedeler - 274 fly - vil bli anskaffet av flyselskaper i Norge, Danmark og Sverige.

 

- Anskaffelsene speiler både et behov for å skifte ut eldre, mindre energieffektive fly og en økning i trafikken, sier Gordon.

Investeringsbehovet i Norden er anslått til 230 milliarder kroner, hvorav 150 milliarder forventes å falle på de skandinaviske flyselskapene.

Antall passasjerfly i de nordiske landene med minst 100 seter vil i 2028 ha økt med vel 50 prosent, fra 319 fly i dag til totalt 488. 235 av dagens fly vil være tatt ut av drift, 75 solgt til andre flyselskaper og ni fortsatt være i tjeneste.

- Passasjertrafikken til og fra Norge har i perioden 2000 til 2009 økt med 68 prosent, sier Andrew Gordon.

Han understreker at Airbus nå gjør betydelige investeringer i forskning og ny teknologi som vil gi langt mer miljøvennlige fly.

For flybestillingene kommer til å hagle inn: Airbus´ analyse forventer at den årlige økningen i passasjertrafikken de kommende 20 årene vil være 4,7 prosent. Det innebærer en dobling på 15 år.

Lavprisvekst - med fleksibilitet
Asia vil få kraftigst vekst fremover, og Airbus-talsmannen er sikker på at lavprisflyselskapene vil øke aller mest. Dermed blir det fortsatt rom for billigbilletter.

- Flyselskapene må tjene penger, og det vil utvikle seg et mer fleksibelt marked for billettprising. På langturer ønsker man seg økt komfort, og vi kommer til å oppleve at stadig flere flyselskaper vil tilby tilleggstjenester som man kan betale for hvis man ønsker. Det er smart tenkning fra flyselskapenes side, fordi de får mer cash ut av hver kunde, og samtidig tror jeg mange forbrukere foretrekker slike valgmuligheter. For eksempel kan man få mulighet til å slå sammen flere seter til et liggesete, selv om man velger å fly økonomiklasse. Men de billigste billettene vil fortsatt være veldig billige, mener Gordon.

Les også:
- Umulig å tjene penger på fly i fremtiden

Hva skjer med flyselskapene fremover? Kan krisen avblåses? Diskutér saken! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.