- Vi tar konkurrentene våre på alvor, men frykter ingen av dem. Lavprisflymodellen er veldig annerledes enn nettverksmodellen, likevel har lavprisflyselskapene tvunget alle som driver i denne bransjen til å tenke business på en annen måte. Vi må tenke nytt for å tjene penger, sier Daniel Eggenberger, Country Manager Norway i Air France-KLM, i et intervju med DN.no.
I dag har flyselskapet 29 daglige flighter til og fra Norge og Amsterdam eller Paris. De aller fleste passasjerene reiser videre ut i verden derfra - med samme flyselskap eller alliansepartnere.
- Det er der nettverksselskapene har sin styrke. Mens lavprisflyselskapene flyr passasjerer fra punkt til punkt, frakter vi passasjerene videre til andre destinasjoner, sier Eggenberger.
Air France-KLM har flighter ut fra Sandefjord/Torp, Kristiansand, Bergen, Stavanger, Trondheim og Oslo. I år ble Ålesund føyet til på rutekartet deres.
- Til tross for tøff konkurranse gjør vi det veldig bra i Norge. Her vil vi definitivt satse ytterligere. Nordmenn reiser mye - faktisk enda mer enn sine nordiske naboer, sier Daniel Eggenberger.
Store utfordringer
- Hva må til for at et flyselskap skal overleve i en så tøff bransje i årene fremover?
- Mange flyselskaper har allerede gått dukken. Jeg er sikker på at vi vil få se flere sammenslåinger, for hvis man skal overleve, må man ha et stort volum og være del av en sterk allianse. Og ikke minst må man ha nye, drivstoffvennlige fly og en bærekraftig modell. Alle har fokus på å holde kostnadene nede. Dette blir enda viktigere i årene som kommer. Skal man tjene penger i et slikt marked, er enhetskostnaden nødt til å holdes lav, forklarer Eggenberger.
- Hva tenker du om SAS´ fremtid?
- Jeg vil ikke si så mye om SAS, men heller uttale meg på generelt grunnlag. Selvfølgelig håper jeg at SAS overlever. De er med i en sterk allianse og har gjort store omstruktureringer og kuttet kostnader. Det er positivt, svarer Daniel Eggenberger om konkurrenten.
Air France-KLM har en lav gjennomsnittsalder på sin flyflåte. Samtidig hamstrer de nye fly: Fra 2016 får de levert 25 nye Airbus A350-maskiner, og har opsjon på ytterligere 25 fly av samme modell. De har også sikret seg 25 fly av typen Boeing 787-900, som kommer fra 2016-2018.
- Å ha en flåte med nye fly er helt vesentlig for å klare seg i denne konkurransen. Drivstoffkostnadene må holdes nede, og da nytter det ikke å fly med gamle fly, sier Eggenberger.
Business Class-fall
Prisene på Business Class-billetter har falt markant de siste årene - også hos Air France-KLM.
- Business Class kommer neppe tilbake på samme nivå som det en gang var, og ja: Det er mye billigere å fly Business Class i dag enn tidligere. Vi merker et større kostnadsfokus, og passasjerene våre er i dag ofte mer opptatt av fleksibilitet og det å tilbringe minst mulig tid på flyplassen, enn de er av komforten om bord, sier Daniel Eggenberger.
Likevel er komfort ombord viktig, særlig i Business Class, påpeker han.
- Passasjerer som er mye på reisefot er opptatt av komfort. Derfor investerer mange flyselskaper i såkalte flat-beds på Business Class på interkontinentale flyvninger - også Air France-KLM. "Mellomnivået" Economy Comfort har blitt veldig populært. Det er billigere enn å fly business, men samtidig får du mer benplass og bedre komfort, sier Daniel Eggenberger.
Les også: - Umulig å slå Ryanair...
<b>- Dette er bare et nytt støttetiltak for SAS</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.