Oslo: To fulle dager med høring om Navs moderniseringsprosjekt har ikke gjort Stortingets kontrollkomité sikrere på at milliardprosjektet vil lykkes. Både Nav-sjef Joakim Lystad og arbeids- og sosialminister Robert Eriksson ble grillet av kontrollkomiteen mandag etter at konsulentselskapene hadde gitt en beskrivelse av dårlig planlegging og store problemer.
– Det er ikke for å vise vrangvilje, men jeg føler meg ikke betrygget av det Robert Eriksson sier. Jeg føler meg ikke betrygget på at departementet følger tilstrekkelig med, sier Martin Kolberg (Ap), leder for kontrollkomiteen.
– Hva kan du si til Stortinget nå?
– Jeg vil først og fremst si at jeg vil tenke meg om. Og det mener jeg oppriktig, jeg vil tenke meg om før jeg vil gå til Stortinget.
– Du som har sittet i utallige høringer før, har du noen gang vært så utrygg og forvirret før?
– Nei.
– Jeg vil tenke meg om før jeg vil gå til Stortinget, sier Martin Kolberg.
Mandag bekreftet Joakim Lystad DNs avsløring om at prosjektet sprekker med 1,5 milliarder kroner. Under høringen 28. november sa Lystad at rammen på 3,3 milliarder lå fast. Kontrollkomiteens medlemmer reagerer kraftig på nye opplysninger kommer etter bare to måneder.
– Det som var en sikker ramme i november på 3,3 milliarder, er i løpet av disse ukene blitt halvannen milliard mer, sier Michael Tetzschner (H).
Robert Eriksson sier til DN at kostnadsbildet som legges frem for de neste fasene av Navs modernisering er foreløpig, og at endelige estimater skal legges frem for Stortinget senere. Han sier han har tillit til at han får relevant informasjon til rett tid av Nav-ledelsen.
– Vi har tett styringsdialog og kontaktmøter med Nav-ledelsen for å få oversikt over hvordan man ligger an i løypen, sier han.
Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.