- Folk bør mistro suksessoppskrifter, sier Karl- Fredrik Tangen, samfunnsgeograf og førstelektor ved Markedshøyskolen.

Han mener nemlig at mange av oppskriftene på suksess ikke avslører gåten, men er etterpåklokskap og selvfølgeligheter.

- Særlig oppskiftene som hevder at folk lykkes ved å tenke positivt, ved å ville og ved å stå på. Det leder mange til å miste kritisk sans, til overmot og overarbeid, mener Tangen.

Dermed kan suksessoppskriftene like gjerne bli oppskriften på å mislykkes.





For hver som lykkes, mislykkes en drøss
For hver person som lykkes etter oppskriften, mislykkes en drøss etter den samme, påpeker han. En årsak er at det som er riktig for én person i én situasjon ikke har overføringsverdi.

Tangen synes at alt for mange av suksess-forkl#229ene er tautologiske, de beskriver noe som høres sant ut, men som er meningsløst. Et eksempel kan være "du lykkes dersom du er faglig dyktig med forretningssans".

- Anekdotiske fortelleringer av suksess fremstilles som oppskrifter eller selvfølgelige kvasipsykologiske beskrivelser av å lykkes, sier Tangen.

Han mener at det er dem som ikke lykkes som leser oppskrifter de forsøker å følge.

- For hver person som har lykkes fordi han er så flink til å bygge nettverk, finnes det 300 personer som gjør det samme, men aldri kommer seg bort fra call-senteret, sier Tangen.

Funker for de færreste
Suksessoppskriftene kan få folk til å kaste bort tid de burde brukt på noe annet enn å absolutt ville bli bedre enn andre, mener Tangen.

- Det er slike oppskrifter som gjør at det står en haug med 15 åringer og skyter og skyter på mål i stedet for å gjøre lekser, fordi en eller annen med coachkurs har sett Malcolm Gladwell på TED og sagt til dem at de skal øve i 10.000 timer, sier han.

Han understreker at han mener at det er viktig å øve, viktig å stå på. Poenget hans er at de aller fleste som gjør det, ikke lykkes.

- Neste gang noen ber deg øve i 10.000 timer for å bli god i fotball bør du be dem love å spise en fotball dersom du øver og likevel ikke kommer på landslaget, sier Tangen.

Født til det
Den aller viktigste årsaken til at suksessoppskrifter ikke fungerer er at det er én faktor som i langt større grad enn andre henger sammen med suksess.

- Det er en statistisk faktor som mer enn noen annen forklarer suksess, og det er at man er født til posisjon, sier Tangen.

En person som er født til posisjon er allerede "innenfor", forklarer Tangen.

Suksessoppskriftene er et slags alternativ til å lære, kunne, jobbe og alt det vanskelige som må til.
Karl-Fredrik Tangen

- Det overordnede er at de fleste som lykkes ikke gjør det bare i kraft av seg selv, men fordi de er flinke til å bruke omverdenen. De fleste som får til det, gjør det fordi de har noe å gi tilbake, og det klarer de oftest dersom de er født inn i en høy posisjon, sier Tangen.

Han gir et eksempel på hvordan dette kan fungere.

- Snakker vi for eksempel om kunst-sfæren vil en person som er født til posisjon for eksempel kjenne til hvilke "spåk" man snakker i kunstverdenen, han vet hvilke gallerier som teller, kanskje sitter hans far eller mor i styret i det toneangivende galleriet. En person som kommer utenfra får ikke dette gratis, og må nærme seg på en helt annen måte, sier Tangen.

Å følge en "slik får du suksess"-oppskrift vil han ikke anbefale.

- Suksessoppskriftene er rus for dårlig posisjonerte strebere. De er et slags alternativ til å lære, kunne, jobbe og alt det vanskelige som må til, sier Tangen.

Ødelegge"
Selv om det å være født til det er det som statistisk sett er den heteste suksessfaktoren, finnes det mange individuelle unntak. Disse har gjerne brutt igjennom på et nytt felt eller med helt nye produkter eller måter å gjøre ting på.

- Mange av de som kommer utenfra og lykkes gjør det litt i opposisjon til noe, for å ødelegge, sier Tangen, og kommer med eksempler:

- Djengis Kahn og conqistadoren Francisco Pizarro utslettet ikke riker fordi de leste positiv psykologi. Også Apples Steve Jobs hadde områder å legge under seg og fant svakheter i Microsofts rike.

Han mener den som ikke allerede er posisjonert og har tilgang til eksisterende nettverk og kanaler må skape dette selv.

- Kjenner du ingen som driver butikk må du finne andre salgskanaler. Det smarteste for den som kommer utenfra er å gjøre det ødeleggende, med billige midler, sier Tangen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.