Flere bedrifter rapporterer å ha mottatt det som ligner mistenkelig mye på en faktura, men som egentlig er en form for reklame og markedsføring.
Økokrim mener fakturasvindel er et omfattende og økende problem i Norge. Mange sender ut fakturaer som er laget for å lure mottakeren, opplyser rådgiver Anne Dybo.
- I Økokrim ser vi at det hele tiden dukker opp nye aktører. Men mye er i gråsonen. Det er mye som ikke er direkte svindel, men må karakteriseres som aggressiv markedsføring, sier hun.
Også utenlandske aktører kontakter norske bedrifter.
- Fakturasvindel er et økende problem fordi vi ser at det også strømmer inn slike fakturaer fra andre land enn Norge. Man må ikke betale fakturaer uten å kontrollere hva det gjelder. Det er også svært viktig å si nei til tilbud på telefonen, sier Dybo.
Hun mener det er svært viktig at alle firma har fakturakontroll, men understreker at det ikke er nok i seg selv for ikke å bli utsatt for svindlere.
Kan bli bindende
Dybo mener firma og bedrifter må være nøye med hva de skriver under på og godkjenner. Om man får tilsendt papirer, fakturalignende brev eller papirer som skal skrives under er det viktig å sjekke grundig før man skriver under på noe.
- Om man skriver under så kan avtalen være bindende, sier Dybo.
Flere bør anmelde
Økokrim anbefaler at bedrifter anmelder avsendere av eventuelle falske fakturaer. Dybo mener det generelt er alt for få som tar skrittet og anmelder denne typen svindelforsøk.
Flere faktorer spiller inn når det skal avgjøres om utsendingen av det som ser ut som en faktura er straffbart.
- Folk er ikke flinke til å anmelde denne typen svindel. Dersom en sak hadde blitt etterforsket måtte man se på innholdet og ordlyden i fakturaen og kommunikasjonen mellom partene, samt hvilket produkt som leveres. Det er mange faktorer som kommer inn i en strafferettslig vurdering, sier Dybo.
- Lei
Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) har vært kjent med dette problemet i en årrekke, opplyser informasjonssjef Øyvind Lind-Fossen.
NHO kontaktes jevnlig av frustrerte bedriftsledere som har mottatt falske «fakturaer» i posten.
- Dette har vi jobbet med i mange år, såkalte kataloghaier. Bedrifter er lei av det, og det er særlig et problem om sommeren. Vi har systematisk gjennomgang av problemet, som vi også har tatt opp med myndighetene, sier han.
For å bekjempe kataloghaier har NHO i samarbeid med andre organisasjoner etablert Varslingslisten, som skal fungere som et selvhjelpsverktøy.
Forbrukerrådet håndterer kun henvendelser fra privatpersoner, men er også kjent med fakturapraksisen.
- Vi har erfaring med at privatpersoner mottar dette, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.