Boring i skiferstein i USA har revolusjonert energimarkedene. Først snudde skifergass opp ned på gassmarkedet, og nå er skiferoljen i ferd med å gjøre det samme i oljemarkedet. Prisforskjellen i oljemarkedene i USA og Europa er nå på 22 dollar fatet. I USA får du et fat for 90 dollar, mens den samme oljen koster rundt 112 levert fra norsk sokkel.
- Folk vil høre denne historien. Det er ikke så mange som har sett oljeprisutviklingen i et globalt perspektiv og så langt frem som til 2020, sier Kjus, som bare den siste måneden har holdt foredrag i Stockholm, København, London, Warsawa, Seoul, Hong Kong, Denver, Houston, Dallas, Miami og Calgary.
- Nå er oljeanalytikerne splittet i synet på oljeprisen. Det har ikke skjedd før. En gruppe mener at oljeprisen skal opp i rundt 140 dollar fatet og en annen gruppe mener at den kommer til å gå under 100 dollar fatet.
Prisfall om to år
- Den globale effekten av endringene i markedet kommer rundt 2015. Jeg mener ikke at oljeprisen vil kollapse. Vi kommer ikke tilbake til billig olje, for skiferoljen er ikke billig. Det koster rundt 70 dollar fatet, så hvis prisen faller, faller også veksten, sier han.
Han mener oljeprisen vil falle fra dagens nivå rundt 112 dollar fatet til rundt 90 dollar fatet i nominell verdi i 2020. Det tilsvarer en pris på rundt 80 dollar i dag, gitt normal inflasjon i årene som kommer.
- Etter finanskrisen har ikke oljeetterspørselen tatt seg opp til samme nivå som før eller i takt med den økonomiske veksten
- Vi har hatt den historisk lengste perioden med stigende oljepriser, og vi begynner nå å se strukturelle endringer i forbruket som følge av dette
- Skiferoljeproduksjonen i USA er allerede betydningsfull og veksten i 2012 var mer enn 20 ganger større enn IEAs estimat tilsa.
Skiferoljen i USA vil ifølge en undersøkelse gjennomført av amerikanske PIRA Energy Group for blant andre DNB Markets vokse hvert år frem til 2030.
- Innen 2020 er USA og Canada samlet sett uavhengige av importert olje. Vi ser dette som det viktigste som har skjedd i energimarkedet på flere tiår. Og det blir vekst i andre deler av verden også. Det er ikke slik at produksjonen i resten av verden faller. Det blir vekst i Brasil, Irak, Angola, Colombia og Australia i årene som kommer, og man skal også ha med seg at Mexico, landet med det mest markerte fallet i produksjon, har skiferolje, sier han.
Varige endringer
Både lokal forurensing, klimaavtaler og prisforskjeller trigger endringer i forbruket som tilsammen påvirker oljemarkedet i så stor grad at prisen faller.
- Hvis vi ser på reduksjonen i fyringsolje, så er det et forbruk som er borte for alltid. Det kommer ikke tilbake. Når tyskeren har gravd opp oljetanken i hagen, legger han den ikke ned igjen, uansett hva som skjer med økonomien, fastholder analytikeren.
Det samme gjelder kraftproduksjonen som går til industri og varme, og effektivisering av bilflåten.
- Og det som har skjedd med bilforbruket i Europa er bare småtterier i forhold til det som kommer til å skje i USA. Og mener vi da at amerikanerne skal begynne å kjøre Fiat Punto? Nei, de kommer fortsatt til å kjøre mye større biler enn vi gjør i Europa, men man begynner å bygge biler i komposittmaterialene som det nye Dreamliner-flyet bygges i, og det skjer ting med både motorteknologi og aircondition-teknologi. Nye krav til nye biler som kommer i 2025 kan kutte forbruket av bensin med 2.5 millioner fat om dagen, sier Kjus.
Les også:
Tror ikke oljefesten er slutt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.