Det mest høytstående crew-medlemmet på boreriggen Deepwater Horizon skal ha fortalt sin familie at han var under press fra BP om å ofre sikkerhet til fordel for tid og penger.
Det forteller hans far til Bloomberg News.
Jason Anderson var en av 11 riggarbeidere som er antatt omkommet etter ulykken. Han fortalte sine slektninger at BP i februar og mars oppfordret han til å øke arbeidshastigheten ombord.
Hadde kranglet med BP
Under boring av tidligere brønner med den samme riggen hadde Andersen greid å overbevise BP-representanter om å unngå snarveier som han mente ville gå på bekostning av sikkerheten, sier hans far, Billy Anderson.
Men de åtte ukene før ulykken kjørte BP opp presset og overstyrte motsigelsene.
- Jason fortalte meg at han hadde kranglet med BP flere ganger på tidligere brønner der de ønsket at han skulle skru opp tempoet og gjøre endringer som ikke var sikre. Men de to siste gangene han var hjemme sa han at han var under stadig større press og at han var bekymret, sier Anderson.
BP-topp Tony Hayward sa til CNN tidligere denne måneden at en rekke feil ledet opp til katastrofen.
- Sikker drift er vår førsteprioritet. Det har vært det viktigste for Tony siden han kom her, og vi ønsker selvsagt ikke å kommentere noe når ting fortsatt etterforskes, sier talsmann for BP, Jon Pack, til Bloomberg.
Forsatt ikke god nok sikkerhet
Forbundsleder Leif Sande i Industri energi, sier at han ikke kjenner til episoder i Norge der oljearbeidere har blitt tvunget til å gjøre ting som kan sette liv og helse i fare.
(artikkelen fortsetter under bildet)
- Men jeg mener likevel at sikkerheten fortsatt ikke er god nok i Norge. Så lenge det skjer ulykker er ikke sikkerheten god nok, sier han til DN.no.
Han mener at det har fått for lite fokus at det faktisk var 11 personer som arbeidet ombord som omkom i ulykken.
- Det er snakket mye mer om oljesølet, det var tross alt 11 stykker som døde, sier han.
Ga beskjed
Sande bekrefter nå mye av historiene som de etterlate til de 11 omkomne forteller.
- Vi har blitt fortalt at folkene ombord ga beskjed om at ting ikke var som det skulle. De hadde ikke myndighet til å gjøre endringer, det måtte toppsjefene ta stilling til, og det ble det altså ikke gjort noe med, sier han.
Han mener at man aldri kan ha stort nok fokus på sikkerheten til dem som er ombord. Han er også glad for at vi i Norge har egne sær-norske regler, som er strengere enn de internasjonale reglene, selv om enkelte selskaper presser på for at internasjonale regler også skal gjelde på norsk sokkel.
- Denne ulykken viser galskapen i å ikke ha strenge nok regler, sier han.
Kan skje i Norge
- Kan en slik ulykke skje i Norge?
- At det kan skje ulykker i Norge er det ikke tvil om. Oljedirektoratet har jo snakket om 300 nestenulykker, så det er klart at vi har ulykkepostensiale her også. Man kan aldri i ett sekund slappe av fokuset, sier Sande.
- Vi må ha strenge regler og gode rutiner, og ikke overlate ting til slendrian, sier han.
Ifølge Sande har Industri energi fått rapporter om kulturer med "stille avvik".
- Det er tungvint å gjennomføre de vanlige rutiner, og man tenker at det går greit å ikke følge rutinene hundre prosent, sier han.
Som å vinne tre ganger i lotto
- Er ikke arbeiderne opptatt av sin egen sikkerhet?
- Folk er opptatt av sin egen sikkerhet, men mange av disse barrierene som er lagt skal virke når alt annet ikke virker. Sannsynligheten for at alle barrierene svikter blir som å vinne i lotto tre lørdager på rad, sier han.
- Skal må få rutiner som blir fulgt, må ledelsen hele tiden følge det opp og gripe inn. Man må etablere kulturer der man følger rutiner, legger han til.
Les også:
<b>- Løgn og propaganda </b>
<b>Obama: - BP skal holdes ansvarlig</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.