Norske Gunn Rogge driver firmaet www.arbeitskontor.no fra Berlin i Tyskland og har formidlet tyske fagfolk til norske bedrifter siden 2002. Hovedsaklig formidler hun fagarbeidere, teknikere og ingeniører, og Rogge jobber tett opp mot det tyske Eures og har også kontakt med Nav og Eures i Norge.
Hun stiller seg sterkt undrende til at Norge mangler 6000 ingeniører.
- Jeg sliter voldsomt med å formidle ingeniører til norske bedrifter. For å formidle en ung tysk sivilingeniør med maskinkonstruksjon som tyngdepunkt og med tre-fem års yrkeserf#229, glimrende referanser og svært gode engelskkunnskaper, samt gjerne noe norskkunnskaper, kan jeg slite i månedsvis. Jeg kan sende ingeniørens engelske søknad til minst 100 arbeidsgivere før jeg kan si at han er formidlet, forteller Gunn Rogge til DN.no på telefon fra Berlin.
- Må "ned på jorden"
De siste dagene har DN.no satt fokus på den desperate mangelen på ingeniører i norsk næringsliv.
I dag utdannes det bare halvparten så mange ingeniører som Norge trenger. Årlig utdannes litt over 3000, mens det ifølge en bedriftsundersøkelse Nav utførte i 2010 mangler 6310 ingeniører i Norge.
Nav har sagt at de nå vil børste støv av et tidligere vellykket prosjekt og hjelpe norske bedrifter med å hente utenlandske ingeniører til Norge. Skreddersydde jobbmesser i flere europeiske land kan bli rigget opp allerede i mai. I dag opprettet dessuten Manpower et nytt selskap for å stå enda bedre rustet i kampen om talentene.
Les:
Desperate etter ingeniører
Hjelper desperate bedrifter
Fra Tyskland har Gunn Rogge fulgt med på utviklingen. Men hun forstår ikke helt hva som skjer. Selv har hun inntrykk av at norske bedrifter er på jakt etter noe som ikke finnes. De må "ned på jorden" og bli mer realistiske for å lykkes i rekrutteringsjakten, mener hun.
- Ingeniører er omstillingsvillige
- Det Norge trenger mest, er spisskompetanse på oljerelaterte områder. Det bedriftene imidlertid glemmer, er at det også ute i Europa er en forferdelig ingeniørmangel. Og de glemmer at ingeniører som har spisskompetanse på et annet område kan omskolere seg på få måneder. Lære seg norsk er de også interessert i. De som drar fra utlandet til Norge for å jobbe er både unge og omstillingsvillige. Men hvis ikke søkeren passer hånd i hanske til stillingen han søker på - da er det ikke håp, sukker Rogge.
- HR-avdelingene i de bedriftene som trenger folk vet nøyaktig hva de vil ha. Og da mener jeg nøyaktig. Flisespikkeri er ordet jeg vil bruke. Helst vil de ha konkurrentenes ingeniører, for da vet de hva de får. Men de må bli mer fleksible og tørre å satse på folk, for kampen om ingeniørene er knallhard, sier hun.
- Har mange fasetter
Hun er likevel klar over at problemet med ingeniørmangel har mange og kompliserte fasetter:
- Jeg vet at det er ingeniørmangel i mange regioner på Vestlandet, særlig i skipsbyggingssektoren på Sunnmøre. Men ingeniørene som søkes må være skreddersydde til skipsbygging. Kommer de for eksempel fra annen industriproduksjon som bilkonstruksjon, er dette helt uaktuelt. Og det kan jeg til dels forstå. Men jeg savner en dyptgående kartlegging av det reelle ingeniørbehovet, sier Rogge.
Rogge er ikke den eneste som mener at bedrifter må tenke nytt for få tak i de talentene som trengs. Også Manpower-sjef Maalfrid Brath mener at omskolering kan være aktuelt.
- Det finnes mange dyktige ingeniører som enkelt kan tilpasse seg en jobb innen et beslektet ingeniøryrke. I mange tilfeller vil det være begrenset hvor mye kunnskap som må tilføres for at personen er velkvalifisert til å gjøre jobben, og språket er dessuten sjelden en barriere for mennesker med en slik kompetansebakgrunn og som skal jobbe i et høykompetent miljø, sa hun til DN.no tidligere i dag.
Les mer: - Fremtidens utfordring er mangel på talenter - ikke mangel på kapital (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.