Samferdselsdepartementet ba allerede i januar Luftfartstilsynet ha et spesielt fokus på HMS-arbeid i luftfarten.

Nå ber samferdselsminister Marit Arnstad Luftfartstilsynet om å gå Ryanair i sømmene. Det bekrefter statssekretær Geir Pollestad overfor DN.no.

- I januar varslet vi at vi ville foreta en bred intern utredning om konkurransevilkårene i luftfarten. I det ligger det at vi allerede da var urolige for utviklingen, særlig knyttet til fremveksten av de mest ekstreme lavprisselskapene. Vi har bedt Luftfartstilsynet om å ha oppmerksomhet på HMS-arbeid, men vi vil også be dem om spesiell oppmerksomhet på Ryanair på bakgrunn av det som nå har kommet frem, sier Pollestad.

Både DN.no og en rekke andre medier har omtalt de svært oppsiktsvekkende kontraktene kabinpersonalet i Ryanair jobber under, etter at to tidligere Ryanair-ansatte nå står frem.

Les også: <b>Livredde Ryanair-ansatte frykter for jobbene sine</b>

Rask handling
- Hvor raskt kan noe skje?

- Vi har lover og regler som skal følges, og på det området vil det være rask handling. Det går spesielt på helse, miljø og sikkerhet, som gjelder for flygende personell som er i Norge mer enn hviletiden sin. Når det gjelder lønn finnes det ikke lovbestemmelser knyttet til hvilken lønn som gjelder.

- Kan vi godta et flyselskap som behandler ansatte på den måten driver virksomhet i Norge?

- Vi kan ikke bortvise noen selskaper, men vi må sørge for at selskaper som flyr til og fra Norge oppfyller lover og regler som gjelder i Norge.

Krysser mange landegrenser
- Har du tro på at dere har noen som helst påvirkningskraft i forhold til hvordan ansatte i Ryanair blir behandlet?

- På kort sikt vil vi ha oppmerksomheten rettet mot at gjeldende regler blir fulgt. I tillegg må vi få klarlagt hvilket handlingsrom vi har. Det er få andre som går på jobb og krysser mange landegrenser i løpet av en dag. Dette er komplisert og gir en mulighet til selskaper som ønsker å sno seg rundt reglene. Det må vi bekjempe, men det er en svært vanskelig jobb.

- Har dere mulighet til å inndra Ryanairs rett til å fly til og fra Norge?

- Det er fri etableringsrett i Europa. Så lenge man fyller de flyoperative, tekniske sikkerhetskravene har man rett til å fly innenfor hele EØS-området.

Les også:

<b>Livredde Ryanair-ansatte frykter for jobbene sine</b>

<b>- Det har jo gått for langt</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.