Lavprisflyselskapet falt 2,9 prosent på Oslo Børs mandag etter at Boeing-representanter ble kalt inn til krisemøte om Dreamlinerne. Det skjer denne uken.

I forrige uke ba Norwegian 70 passasjerer om å forlate flyplassen i New York, og flere hundre passasjerer har måttet vente i timevis på å komme til Oslo. Gang på gang har langrutene til og fra New York og Bangkok blitt rammet av trøbbel og lange forsinkelser - noe som har skapt stor frustrasjon blant passasjerene.

Les også: Norwegian innrømmer feil

Men toppsjef Bjørn Kjos har vært umulig å få tak i for en kommentar. I en hel uke har DN.no forsøkt å få Norwegian-toppen i tale, både ved å ringe han direkte på mobil og gå via hans informasjonsstab. Uten hell. 3. september var han strålende blid da han lanserte Norwegians nye langdistanseruter til USA. Siden har han vært taus i mediene. I dag er han opptatt hele dagen i en konferanse, fikk DN.no opplyst fra Norwegians presseavdeling i morges.

Nå haster det for ham å komme på banen, mener daglig leder i kommunikasjonsbyrået Siste Skrik, Elizabeth Hartmann.

- Bør si unnskyld
- Han står der og smiler så bredt når Norwegian gjør det bra. Men han kan ikke grave seg ned når problemene hoper seg opp. Da kan han lett bli stemplet som en medgangsleder, og det er ikke et bra stempel å få. Både han og Norwegian hadde stått seg på om de hadde fått Bjørn Kjos på scenen for å si unnskyld. Det er ikke mer som skal til før ting roer seg, sier Hartmann til DN.no.

- Å dytte andre foran seg er feigt. Gode ledere styrker seg når de er synlige og tar ansvar når det stormer som verst. Han må være der for sine ansatte både i medgang og motgang - og jeg er overrasket over hvordan han opptrer. For dette er veldig uklokt - og veldig ulikt Bjørn Kjos, sier Elizabeth Hartmann.

 

- Hva betyr dette for Norwegians omdømme?

- Norwegian har et veldig godt omdømme fra før og veldig mye "goodwill" ute blant folk, derfor hadde det kostet så lite for Bjørn Kjos med en kort kommentar og et unnskyld. Bjørn Kjos har også et veldig godt omdømme, men hvis han ikke står frem og sier unnskyld nå, da kan han få en ripe i lakken, sier hun.

- ...men er ikke problemene Boeings skyld, og ikke Norwegians skyld?

- Flyproblemene og forsinkelsene er ikke Bjørn Kjos sin skyld, men det er hans ansvar som leder å sørge for god kommunikasjon. Og det har den ikke vært. Jeg tror heller ikke passasjerene blir forbannet på grunn av tekniske feil på et fly, men de har liten forståelse hvis de ikke får vite hva som skjer og hvis kommunikasjonen er for dårlig, sier Elizabeth Hartmann.

- Som et busselskap
Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI er enig med Hartmann i at Bjørn Kjos nå opptrer veldig ulikt seg selv.

- Men vi vet ikke hvorfor han nå følger en slik strategi. De har en veldig god sak overfor Boeing, men jeg synes det hadde vært lurt av Kjos å gå på banen å uttale seg. Han har imidlertid ikke noe forkl#229sproblem, for det har vært uventet mye kluss med Dreamliner-flyene, og det er ikke Norwegians skyld, sier Andersen.

- Har Norwegians startet sin langdistansesatsing for tidlig, i og med at de bare har to fly?

- Man kan jo ikke bestille 10 fly med én gang og se om det funker, og når man flyr med et lavprisflyselskap kan konsekvensene bli større hvis det oppstår problemer enn hvis man flyr med et flyselskap som er del av en allianse og kan få andre til å hjelpe seg. Et lavprisflyselskap er som et busselskap - du kan ikke forvente deg et høyt servicenivå med et billigselskap, sier han.

Les også:
Norwegian innkaller Boeing til Dreamliner-møte
Norwegian i medvind
- Det måtte bli trøbbel (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.