Konsernsjef Åge Korsvold i Orkla mener det ikke er ofte at kvalitetsmessige bedrifter som Jordan bys frem til salg, men håper å kunne gjøre tilsvarende oppkjøp fremover.

- Vi håper vi skal gjøre mer, men vi har ingen hast. Nå skal vi ta vare på det vi har fått nå, sier Korsvold til DN.no.

En travel Orkla-sjef løper mellom møter mens han fornøyd konstaterer at konsernet har landet sitt første større oppkjøp av en merkevarevirksomheten siden selskapets rendyrkede merkevarestrategi ble presentert i fjor høst.

Jordan, en ledende aktør innen blant annet tannbørster og malerkoster, ble fredag siste tilskudd til Orkla-familien for rundt 1,2 milliarder kroner.

Godt er fortsatt dyrt
Korsvold, som tidligere har forklart fraværet av Orkla-oppkjøp med høye priser, erkjenner at det ikke er nedgang i det generelle prisnivået som har ført partene til enighet.

- Det generelle bildet er at prisene på gode objekter kommer ikke mye ned. Slik har det vært veldig lenge, og slik er det også nå, sier han.

Toppsjefen er likevel fornøyd, og synes prisen for Jordan reflekterer nettopp at man får aldri gode selskaper veldig billig.

- Jeg synes det er en fair pris, og det er i hvert fall en pris vi kan forsvare på en god måte, sier Orkla-toppen.

Korsvold bekrefter at det var sterk konkurranse om Jordan, men er ukjent med hvilke grunner som gjorde at Orkla trakk det lengste strået. Han er likevel tydelig på at Orkla vil være en god industriell eier av Jordan.

- Vi får nå et flott selskap, og samtidig er det jo sånn at vi med vår kompetanse og vår erf#229 kan bidra til at Jordan utvikler seg, sier han.

Nedtoner egen rolle
Prosessen rundt Jordan har pågått i flere måneder, før Korsvold trådte inn som midlertidig konsernsjef i slutten av april.

Som normalt er i Orkla, har et eget team arbeidet med oppkjøpet, mens konsernsjefen har vært løpende orientert og fulgt utviklingen tett. Korsvold toner ned sin egen betydning for at avtalen kom i havn.

- Dette er Orkla som organisasjon som leverer dette resultatet, og et samarbeid mellom mange, sier han.

Orkla- toppen ønsker ikke angi hvor eventuelt andre prosesser står eller innenfor hvilke type selskaper konsernet har sine øyne på. Orkla-ledelsen har imidlertid ved flere anledninger uttalt en ambisjon om å vokse organisk og gjennom oppkjøp innenfor eksisterende kategorier og markeder. Denne strategien later til å ligge fast.

- Jeg synes det er viktig at det er selskapene som kommer med forslagene, at det er linjen som finner den kjøpte veksten. Jeg mener at dette er en naturlig del av det Orkla holder på med, og vi skal vokse organisk og vi skal ha kjøpsvekst.

- Så vil det være mange ting som spiller inn på hvilke takt og tempo vi kan gjøre det. Det er jo ikke bare vi som bestemmer det, det er jo også noen som skal selge, sier Korsvold.

Orkla er ned 0,73 prosent til 42 kroner, omsatt for 27 millioner kroner fredag.

Les også:
<b>Orkla strever med å finne kjøpsobjekter</b>

<b>Orkla vil bli et rent merkevareselskap</b>

- Jeg spurte om det som sto i avisen var sant

Heyerdahl blir trist av utviklingen i Orkla


Hagen: - Ikke til salgs
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.