New York: - Man får litt å tenke på. Når man ser sine BP-kolleger stå i Senatet i USA og redegjøre for hva man har gjort for noe... Det er bare trist. Hele greia er bare trist. Det bare viser risikoen man tar uten at man tenker på det til daglig.

Tor Olav Trøim er i New York, og skal fortelle bransjen hvorfor riggselskapet Seadrill er en suksess. Til det eksklusive hotellet «The Pierre» ved Central Park har han tatt med seg konsernsjef Alf Thorkildsen i Seadrill og forloveden Celina Middelfart.

Men selv om slagordet for det årlige arrangementet «Marine Money Week» var «The Comeback», dreier praten seg i stor grad om BPs oljelekkasje i Mexicogulfen.

- Slike ting vil skje, men det er den risikoen man ikke tenker på til daglig. Man kan ikke være forsiktig nok, sier Trøim til DN.no.

- Er det noen grunn til å tro at en slik ulykke ikke kunne skjedd i Norge?

- Nei. Ulykker skjer. Det går ikke an å stoppe ulykker, og det er på mange måter menneskelige ting som har ført til ulykken.

Den andres brød
Trøim forventer at det blir strengere regler etter at en BP-rigg tok fyr og sank i slutten av april. 11 omkom i brannen, og fortsatt lekker det store mengder olje.

- Det er det verste som har skjedd i bransjen, sier Trøim, og legger til:

- Konsekvensen av det er at det blir et mye tightere regime fremover, og 20-30 prosent av riggene som er i USA, kommer aldri til å bore igjen.

Trøim sier den beste måten å unngå ulykker på, er å bruke moderne utstyr og teknologi - selv om det var en moderne rigg som sank i Mexicogulfen.

- Vi har investert i topp utstyr. Man kan aldri forsikre seg mot at ulykker skjer, men man kan prøve å minimalisere risikoen for at det skjer, sier Trøim.

Han nevner en rigg som sank utenfor Venzuela for få uker siden, fordi den var gammel og råtten.

- Det kommer sansynligvis til å skje igjen. Det er egentlig bra for markedet totalt sett, og det er bra for vårt selskap, fordi det fører til at vi sitter mye bedre i det.

Jeg kjeder meg!
Mens Celina Middelfart tok plass på første rad og fant frem kameraet for å ta bilder, kunne hun og de andre i bransjen høre historien om hvordan Seadrill ble startet for fem år siden. Selskapet kontrolleres av John Fredriksen, og som vanlig er Tor Olav Trøim sentral i rederens selskaper:

- John sa til meg: «jeg kjeder meg, jeg vil gjøre noe stort!», fortalte Trøim fra podiet.

Nå er selskapet verdens nest største riggselskap, så lenge det varer:

- Vi har tenkt å bli større. Vi hadde ambisjonene om å bli blant de fem største da vi begynte. Nå er vi nest størst, og jeg synes jo det hadde vært jævlig moro å være størst, sier Trøim til DN.no

- Hvordan skal dere bli det?

- Det er ikke så lett, men vi har investert i fremtiden. Vi har investert i utstyr som kommer til å holde i 10-20-30 år til. De andre har utstyr som gjerne har vært i bruk i 20 år allerede. Vi har litt mer medvind en de andre om dagen, spesielt hvis man trekker inn det som skjer i gulfen nå.

Seadrill sa til TDN Finans torsdag at Macondo-brønnen i Mexicogulfen og dets konsekvenser har gitt økt usikkerheten for riggselskaper med kortsiktig eksponering. Seadrill på sin side har ikke noe eksponering mot endrede markedsforhold i det kort bildet, og viser til at selskapets rigger har kontrakter til mot slutten av 2011. På lenger sikt er det ifølge Seadrill en fordel å ha en helt ny flåte slik selskapet har.

- Så ulykken i gulfen blir en mulighet for dere?

- Ingen tør å kontrahere på spekulasjon nå, samtidig er det mye som taler for at når man kompliserer oljeboringen, så vil oljeprisen gå mye høyere. Så det er endel fundamentale ting som tyder på at om to-tre år kan vi sitte ganske hyggelig til, sier Trøim.

- Hva har dere gjort veldig riktig?

- Hatt litt flaks, ler Trøim.

- Vi var gode på timingen, det var riktig å kjøpe Smedvig, og vi ga gass til å begynne med for å bygge oss opp før alle andre kom inn. Vi sitter ikke så gærent til om dagen.

Føler med BP
- Det er spennende med mulighetene, men det er vondt på mange måter. Jeg tror ingen i bransjen har noen glede av å se at en konkurrent vi har enormt respekt for mister halvparten av markedsverdien sin i løpet av seks uker, sier Trøim, som selv har erfart at det kan gå galt. I 1996 gikk John Fredriksen-kontrollerte «Sea Empress» på grunn langs den engelske kysten.

- Verden en tendens til å normalisere seg etter en stund. Vi har vært der selv da vi satt i Milford Haven med utslipp etter å ha kjørt på grunn, og det virket som om verden ikke besto dagen etter. Men et år eller to etter var verden rimelig tilbake. Denne ulykken er nok mye verre, men man vet ikke om hvor mye som er sølt ut ennå.

Les også: 35.000 jobber på spill

<b>Nekter Obama å forby oljeboring</b>

<b>- Til misunnelse for hele bransjen</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.