Kontrastene mellom Norges to største flyselskaper kunne ikke vært større.
I morges ble konkurstruede SAS tvunget til å utsette sin kriseplan som skal redde selskapet. Få timer senere annonserte Norwegian-sjef Bjørn Kjos en omfattende satsning på langruter - til oppsiktsvekkende lave billettpriser.
Les også: SAS tvunget til å stanse kriseplan og Skal fly til New York for 1829 kroner
Det er store forskjeller mellom de to selskapene:
- Snittalderen på SAS' fly er på 12-13 år. Snittalderen på Norwegians fly er på 5 år (er på vei ned til 3 år).
- SAS har omtrent dobbelt så høye kostnader per setekilomenter som Norwegian hver gang de flyr. De eldre flyene til SAS trekker enorme kostnader både på drivstoff og vedlikehold.
- De ansatte i SAS arbeider mindre enn i Norwegian.
- Lønnsnivået er høyere i SAS enn i Norwegian, mye på grunn av lavere ansiennitet blant de ansatte.
- SAS har 35 fagforeninger. Norwegian har 6.
- Norwegian har en relativt flat organisasjon, SAS er mer topptung.
Norwegian-topp Bjørn Kjos svarer slik når DN.no spør ham hvorfor forskjellene er så store:
- Det begynner med ledelsen, siden ledelsens holdninger har lett for å smitte over på resten av organisasjonen. Man må ha nøysomhet i alle ledd, sier han.
- Feil å sammenligne
SAS-sjef Rickard Gustafson får like mye i lønn og pensjonsinnskudd som hele ledergruppen på syv personer i konkurrenten Norwegian.
Han hadde 10 millioner svenske kroner i lønn i 2011 og tre millioner svenske kroner i pensjonsinnskudd. Det blir omtrent 11 millioner norske kroner - og det er like mye som hele Norwegian-ledelsen. Norwegian-ledelsen på syv personer med Bjørn Kjos i spissen hadde en samlet lønn og pensjon på temmelig nøyaktig 11 millioner ifjor.
- Helt uhørt! sier Bjørn Kjos om lønnsforskjellene.
- Når SAS taper penger, er det helt hinsides med slike lederlønninger når de stakkars ansatte må ned i lønn. Ledelsen bør gå foran med et godt eksempel og kutte sine egne lønninger først. Norwegian hadde aldri klart å drive et flyselskap med så høye lederlønninger, sier Kjos.
Styreleder Fritz Schur i SAS mener imidlertid at det blir helt feil å sammenligne lederlønninger i SAS og Norwegian:
- Det gir simpelthen ikke mening å sammenligne en ansatt toppsjefs lønn med en leder som er storeier i det selskapet han leder. At Bjørn Kjos tar ut 1,2 millioner årlig i lønn, sier neppe mye om hva han får ut av Norwegian, skriver Schur i en sms til DN.no.
Har tapt 12,6 milliarder på ti år
Den mest åpenbare forskjellen mellom SAS og Norwegian er at SAS har en tung organisasjon, som i tillegg er topptung, ifølge analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities.
- Det mest åpenbare er at de har en tung organisasjon, som i tillegg er topptung. Det er mange fagforeninger, og premissene for drift har ikke i stor nok grad tatt hensyn til lønnsomhet. Ser man på hvor mye en ansatt i SAS flyr, så er det for lavt sett i forhold til lavprisselskapene, sier Sivertsen til DN.no.
Han peker på at SAS har tapt 12,6 milliarder kroner de siste ti årene, frem til 2011. Det er et snitt på 1,3 milliarder kroner per år.
SAS sitter nå i gjeldsforhandlinger med flere banker. De intensive forhandlingene har trenert den omfattende spareplanen i selskapet.
- Jeg tror at selv om de får fikset pensjon og får gjeldsforhandlingene på plass, så er de langsiktige operasjonelle utfordringene fortsatt der. Så lenge man har dagens flyflåte, har man også høye kostnader. I tillegg må de ansatte jobbe like mye som de gjør i lavprisselskapene, sier Sivertsen.
Sannsynligvis er både lønnskutt og nedbemanning en del av tiltakene. Sivertsen mener det er viktig at ledelsen får de ansatte med på laget, og at ledelsen selv går ned i lønn.
- Man kan ikke si at de ansattes lønninger skal ned for eksempel 10-15 prosent, uten av man kutter lederlønningene. De må vise vei og gå foran med et godt eksempel. Lederlønnskutt var noe av det jeg var spent på om de ville komme med i dag, sier han.
Torsdag falt SAS-aksjen 1,5 prosent til 5,42 kroner på Oslo Børs. Så langt i år har SAS falt 18,9 prosent. Norwegian-aksjen endte opp 2 prosent på børsen torsdag, og er opp 127,2 prosent så langt i år.
Les også: - Det er jo grisedyrt å fly langt!
- Gamle fly og høy oljepris er en dødelig cocktail (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.