Tidligere i uken gikk Ryanairs ferske Norden-markedsjef Erik Elmsäter kraftig ut mot SAS.
Les også: - Venter til SAS er like mye verd som en Hubba Bubba
Elmsäter mener at SAS sparekrav enten kommer til å føre til at selskapet går konkurs, eller at selskapet blir kjøpt opp av Lufthansa.
- Men dersom SAS blir kjøpt opp kommer Lufthansa åpenbart til å vente til SAS-aksjen er like myke verd som en Hubba Bubba før de handler. Det sier seg selv at de kommer til å vente ut SAS, sa Elmsäter, ifølge DI.se.
Hva er avgiften på å tygge tyggegummi?
Det provoserer SAS kraftig, som går hardt ut mot Ryanair i en pressemelding med tittelen: "SAS retter Ryanair igjen, hold dere til fakta, ikke ting dere finner på!"
- Hva er avgiften for å tygge tyggegummi hos Ryanair, lurer visekonsernsjef John Dueholm i SAS på.
SAS peker på at Ryanair den ene dagen refererer til gammel punktlighetsstatistikk, mens det den andre dagen handler om SAS sin bagasjehåndtering og priser.
- To ting er oppsiktsvekkende rundt Ryanairs gjentagende medieutspill. Det ene er at det fortsatt finnes journalister som ikke har avslørt deres PR-strategi, med det ene underlige utspillet etter det andre. Det andre er lite smigrende; at Ryanair gjerne sammenligner seg med SAS og SAS Service, sier Dueholm i pressemeldingen.
- Men egentlig tror jeg de er så desperate på mediedekning at de den ene dagen prater om toalettavgift, og den andre dagen om gratis ståplass ombord. Jeg er nysgjerrig på hva som kommer nå, liggeplasser i bagasjehyllen eller passasjerer som sjekkes inn i bagasjerommet under flyet.
To flyplasser man aldri har hørt snakk om
Ifølge Ryanair er SAS sine billetter tre ganger så dyre som deres, og at SAS taper 20 ganger mer bagasje enn Ryanair, og at SAS innstiller dobbelt så mange fly som Ryanair.
- At SAS mister 20 ganger så mye bagasje er rent oppspinn, mener SAS.
- SAS er et nettverskflyselskap som tar kunder ut i Europa og verden. Ikke bare mellom to flyplasser man aldri har hørt snakk om, så langt fra sluttdestinasjonen at man bruker halve ferien og reisebudsjettet på buss eller taxi til og fra flyplassen, mener Dueholm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.