IR-sjef i SAS, Sture Stølen, har fått nok av meglerhuset First Securites stadige negative syn på den økonomiske helsetilstanden i flyselskapet.

Støren sier i et intervju med DN.no at han mener analytiker Hans Erik Jacobsen, som har ansvaret for flyanalyser i First Securites, ikke kan ha satt seg inn i selskapet han skriver om. Blant annet reagerer Stølen på spådommen om at SAS kan komme til å måtte be om enda flere krisemilliarder neste år:

Les saken: SAS fnyser av analytiker-spådom

Jacobsen nekter å ta kritikken fra SAS-toppen personlig.

- Jeg har registrert SAS sin irritasjon over våre analyser. Og de må gjerne være irritert, hvis jeg drev butikk og fikk sånne analyser ville jeg vært det samme, sier Jacobsen til DN.no.

Markedet ser at risikoen i SAS er skyhøy. Hans Erik Jacobsen

Men at han, slik SAS mener, tar fundamentalt feil i sin påstand om at SAS har kurs mot ny økonomisk turbulens, nekter han å gå med på.

- De har servert en historie som jeg ikke trodde på da de måtte hente inn seks milliarder kroner det ene året, og fem milliarder det neste. Hvis de ikke tror på meg når jeg sier de med dagens strategi kan komme til å måtte be om penger igjen, så sier jeg: Ikke bry dere om hva jeg mener, spør heller markedet: Har aksjekursen i SAS gått opp? Nei, den har falt 90 prosent de siste fire årene, og har ikke bedret seg en tøddel siden bunnen i juni, påpeker Jacobsen.

Og han har mer:

- Så må man spørre seg: Hvorfor har aksjekursen ligget flatt siden juni, dersom halvårsresultatet eller trafikktallene deres var så bra som SAS later til å mene? Det er ikke mine analyser som styrer markedskursen i SAS. Svaret er: Fordi markedet ser at risikoen i SAS er skyhøy, sier Jacobsen.

- Er det én ting jeg kan, er det flybransjen
Påstanden fra Sture Stølen i SAS om at det virker som om han "ikke har satt seg godt nok inn i saken", tror Jacobsen må bero på at selskapet hans ikke har publisert egne analyser på SAS på en stund.

- Men det skyldes at det har vært manglende interesse for aksjen blant norske investorer. Men jeg har fulgt både SAS og Norwegian tett hele tiden. Er det én ting jeg kan, så er det denne bransjen, sier Jacobsen.

Ett er i alle fall udiskutabelt: Det er få, om noen, som har fulgt flybransjen i Norge over lengre tid. Jacobsen begynte som flyanalytiker i Kredittkassen i 1988, hadde samme oppgave i Elcon fra 1992 før han gikk til First Securites i 1999, der han har vært siden.

- Erf#229en betyr ikke at jeg aldri tar feil. Jeg har gjort det før, og jeg kommer til å gjøre det igjen, understreker han.

Men analytikeren tillater seg å antyde at det snarere er SAS som rosemaler utsiktene fremover, enn at det er han som overdriver farene.

- Vi har sagt det samme lenge: Det er betydelig bedring i kabinfaktoren (belegget på flyene), samtidig som kostnadene er redusert. Det viser også de siste tallene. Problemet er at det er forbedring i forhold til veldig dårlige nivåer. Spørsmålet er: Er det nok i forhold til de enorme tapene SAS har hatt?

Jacobsen svarer på sitt eget spørsmål:

- Vi tror på ingen måte at resultatene vil bli så svake som de har vært. Men jeg stiller meg tvilende til at det er nok til å få SAS tilbake til lønnsomhet, sier han.

- Slutt med lavpriskampanjene
Analytikeren redegjør mer enn gjerne for hvorfor han mener SAS sin nåværende strategi har trøbbel skrevet over hele seg.

Strategien virket den gangen alle måtte bruke reisebyråer. Hans Erik Jacobsen

Punkt én er lavpriskampanjene.

- Jeg har sagt lenge at jeg er uenig i at de kjører disse priskampanjene. De burde heller fokusere på det de kan: Nemlig være selskapet for business-passasjerene. Å dumpe en million lavprisbilletter i markedet slik de gjorde nå, vil kunne bidra til ytterligere behov for kapitaltilførsler i SAS, siden det drar gjennomsnittsinntektene per passasjer ytterligere ned, sier han.

SAS avviser på sin side at selskapet har gått tilbake til en lavprisprofil, og at det er helt nødvendig - og smart - å fylle opp setene som ikke kjøpes av forretningsreisende med billig-reisende.

- Er du ikke i det minste enig i at det er bedre å selge billige billetter enn å la flyene ta av halvtomme, Jacobsen?

- Det hadde vært en veldig fornuftig strategi, hvis det virket. Men det virker jo ikke. Det bidrar bare til å senke den generelle prisen. Også forretningsfolk er ute etter billige billetter, og vet hvordan man finner dem på nettet. Denne strategien virket den gangen alle måtte bruke reisebyråer.

- Men vil ikke forretningsreisende heller velge å reise med Norwegian da, hvis de er opptatt av billige billetter?

- SAS har et produkt som Norwegian ikke har. Foruten å være blant de mest punktlige i verden, har de gjennomgående reiser, enten du skal til Oslo eller New York - kofferten sendes hele veien. De har god mat og bedre service på flyene, de har business-lounger og mange andre ting Norwegian ikke har - som markedet er villlig til å betale penger for, ramser Jacobsen opp - og setter seg et øyeblikk mentalt i sjefsstolen til SAS:

- Hvis jeg var SAS ville jeg tenkt mer på inntjeningen på de rutene de har nå, enn markedsandelene. Når flyene etter hvert blir fulle som følge av markedsveksten, bør de heller øke prisene enn å øke kapasiteten og tilby lavprisbilletter.

- Men det svir kanskje litt i sjelen om Norwegian skulle bli størst i antall passasjerer?

- Over tid vil SAS bli mindre med denne strategien. Men so what? Alternativet er å være "gone".

Da går SAS tom for penger
SAS mener at det er helt usannsynlig at de kan gå tom for penger igjen i løpet av neste år - og påpeker blant annet at de har god drift og mer enn 13 milliarder kroner "på bok".

Det er en sannhet med med visse modifikasjoner, mener Jacobsen - og illustrerer slik hvor lite som skal til for at SAS kan havne i økonomisk trøbbel igjen:

* Ved fremleggelsen av 4. kvartal i februar 2010 sa SAS at de måtte ha ytterligere fem milliarder for å være sikker på å unngå å gå konkurs.

* Da var egenkapitalen 11,4 milliarder, nå er den 14,6. SAS hadde på det tidspunktet 4,2 milliarder i cash, nå har de 7,2 mrd.

* Forskjellen i cash og egenkapital er avrundet omtrent 3 milliarder eller ca 7-8 prosent av omsetningen siste 12 måneder.

- Som man forstår, skal det marginale negative endringer til før man er i samme situasjon som man var i februar, konkluderer Jacobsen.

Vi ønsker ikke SAS sin undergang, hvorfor i all verden skulle vi gjøre det?

Og problemene kan dukke opp allerede før snøen har smeltet til våren.

- Husk at flyselskap taper penger i ganske heftig tempo i årets første kvartal, og 2011 blir ikke noe unntak, særlig ikke for SAS. I tillegg er det på vei flere store regninger i posten, påpeker Jacobsen.

- SAS venter på å få vite hvor mye de må betale i bot etter å ha blitt dømt for kartellvirksomhet i EU. Det kan fort gå en milliard bare der. I tillegg skal høyesterett vurdere dommen der SAS er dømt til å betale erstatning til Norwegian. Selskapet har på toppen av dette udekkede pensjonsforpliktelser på 11 milliarder kroner som ikke er ført i balansen - altså i gjeld til sine ansatte.

Men Jacobsen utelukker ikke at selskapet kan klare å få til lønnsomhet neste år heller - men det blir i så fall med et nødskrik.

Det er mange usikre faktorer som kan påvirke om SAS blir tvunget til å hente inn mer penger neste år eller ikke. Blant annet trafikkvekst, billettpriser, drivstoffpriser, valutakurser også videre.

- Derfor kan ikke jeg slå fast at de må hente inn penger i 2011. Men jeg vil ikke bli veldig forundret om de må det.

Foruten lavprissatsingen, mener Jacobsen det er strukturen i SAS som må endres for å få selskapet inn på en bærekraftig kurs. De fundamentale problemene i SAS er blant annet det trestatlige eierskapet, Kastrup som mellomlandingssentral, 37 fagforeningsklubber og altfor mange forskjellige flytyper til å være effektive, mener han.





- Vi ønsker ikke SAS sin undergang!
Siden Jacobsen og First Securities i lang tid har vært negative til både det statlige eierskapet i SAS og til måten selskapet drives på, er det noen som mistenker analytikeren for å ha et skjult motiv eller agenda.

Det avviser Jacobsen.

- SAS vil sikkert si at vi ønsker å legge forholdene til rette for at Norwegian skal gjøre det best mulig, for å bedre våre muligheter til å få oppdrag fra dem. Men det verste som kan skje for Norwegian er at SAS forsvinner, for da kommer det inn en annen konkurrent.

Dessuten, fremholder Jacobsen: Han er rett ut glad i både Norwegian og SAS.

- De er begge flotte selskaper! Vi ønsker ikke SAS sin undergang, hvorfor i all verden skulle vi gjøre det? De har en fantastisk service, de er punktlige og det er overhodet ikke noe galt med det operative: Alle liker å komme ombord på et SAS-fly, jeg også. Problemet er at de fortsetter å tape penger, og det må de gjøre noe med, sier Jacobsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.