Like før Norwegian-sjefen i dag presenterte resultatet for fjerde kvartal 2013, sendte lavprisflyselskapet ut en pressemelding om at de har bestilt fire nye og større Dreamlinere.
Med den nye avtalen kommer Norwegian opp i en flåte på 14 langdistansefly. Men dette er ikke nok fly, sa Bjørn Kjos på kvartalspresentasjonen torsdag morgen:
- Flåten er fortsatt for liten, men det er en bra start. Det er nesten umulig å få tak i Dreamlinere nå. Jeg vet at mange flyselskaper er på jakt. Så hvis noen finner noen nye Dreamlinere på markedet, tips meg! ber Kjos.
2013 er det syvende året på rad Norwegian går med overskudd. Men i fjerde kvartal ble det røde tall - om enn ikke så ille som fryktet: Kjos leverer bedre enn fryktet
Langdistansesatsingen har imidlertid ikke gått helt på skinner foreløpig:
Ekstrakostnader knyttet til oppstarten har påvirket resultatene merkbart og utgjorde 216 millioner kroner for året sett under ett. Bare i tredje kvartal utgjorde de ekstra kostnadene 101 millioner kroner, og i fjerde kvartal var det tilsvarende beløpet 45 millioner. Dette omfatter innleiekostnader, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikk for forsinkede passasjerer som er blitt berørt av alle de tekniske og operasjonelle problemene i langdistanseoperasjonen.
Men alt trøbbelet har ikke skremt Bjørn Kjos. Han har fortsatt knalltro på "superflyet":
- Når oppgraderingene kommer, vil det bli mindre problemer. Det har jeg god tro på. Og så hjelper det jo for oss å få flere langdistansefly i flåten - da får vi større backup-kapasitet, sier Norwegian-sjefen til DN.no.
Frykter ikke pilot-protester
Norwegian-tallene kommer dagen etter at irske myndigheter utstedte driftstillatelse (AOC) og lisens til Norwegians heleide datterselskap Norwegian Air International Limited (NAI), som har sin administrasjon i Dublin.
Driften av Norwegians langdistanseoperasjon vil med denne tillatelsen bli overført til NAI. Selskapet har bygd opp sin administrasjon og alle nødvendige myndighetspålagte funksjoner i Dublin og er klar for å drive flyoperasjonen underlagt irske tilsynsmyndigheter.
Søknaden har møtt mye motbør:
Fagforeninger i USA har bedt transportdepartementet om å avvise Norwegians datterselskaps lisenssøknad fordi det undergraver ansattes lønns- og arbeidsvilkår.
Bare tull, mener Bjørn Kjos.
- Amerikanske transportmyndigheter skal nå behandle søknaden om trafikkrettigheter. Er dere redd for at alle protestene vil klare å stoppe Norwegian fra å fly til og fra USA?
- Nei, vi er ikke det. Da vil de jo velte hele Open Skies-avtalen, og det kommer ikke til å skje. Dette handler kun om at konkurrentene våre ikke vil ha priskonkurranse over Atlanteren. Mange har så gamle fly at de ikke har sjanse til å konkurrere med lavprisselskapene på langdistanse - og så skyver de fagforeningene foran seg. Er de redde for sosial dumping, bør de heller se på Midtøsten-flyselskapene, sier Kjos til DN.no.
Han understreker at gårsdagens utstedelse av driftstillatelse og lisens i Irland betyr at Norwegian nå tilfredsstiller alle kravene i Open Skies-avtalen.
- Blir ikke noe lettere
- Hvordan ser du på luftfartsmarkedet i 2014?
- Det blir ikke noe lettere, i alle fall ikke i Skandinavia. Prispresset vil fortsette og mantraet vårt er fortsatt klart: Kostnader, kostnader, kostnader. Vi tror fremdeles vi vil få se flere konkurser i bransjen. Når udugelige høykostselskaper som for lengst skulle ha vært ute av kartet ikke lenger får lov til å motta statsstøtte, vil de ikke lenger klare seg. I dag er man nødt til å holde kostnadene nede for å overleve, sier Bjørn Kjos.
Les også: Håver inn på tilleggsytelser
<b>Norwegian øker gebyrene med 33 prosent</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.