Denne uken ble det kjent at USAs største lavprisflyselskap Southwest Airlines har sikret seg konkurrenten AirTran Holdings for 1,4 milliarder dollar i kontanter og aksjer. Inkludert AirTrans nettogjeld og leasingavtaler er transaksjonen verdsatt til rundt 3,4 milliarder dollar.
Og denne fusjonen i lavprisflymarkedet blir neppe den eneste fremover, tror bransjen selv.
Bare den første store
Toppene i lavprisflyselskaper over hele verden er i disse dager samlet på World Low Cost Airlines Congress på luksushotellet Sofitel i London. Her skal de diskutere hvordan de kan bli enda mer lønnsomme - og overleve i et stadig tøffere marked.
- Hvis vi ikke endrer oss - da dør vi. Vi må hele tiden ha fokus på å holde kostnadene nede. De tradisjonelle flyselskapene endrer seg for å kunne ta lavprisflyselskapene, dermed må vi endre oss videre for å overleve, sa Air Arabia-topp Adel Abdulla Ali i dagens første paneldebatt på konferansen.
Bob Jordan, som er sjef for strategi og planlegging i Southwest Airlines, er enig:
Tøffere å møte forbentningene
- Kundene forventer mer, og det vil bli tøffere å møte disse forventningene. Vi må levere det folk vil ha til en pris folk ønsker å betale. Da må kostnadsnivået ned, sier Jordan, som ikke ønsket å si så mye om den overraskende storfusjonen i dag.
- Men vi i Southwest er veldig fornøyde og ser store muligheter fremover. AirTran har gjort mye bra som vi kan lære av, og det er ingen tvil om at lavkostmodellen er i endring. Det har den for så vidt vært hele tiden. Jeg vil si at vi har sett det røde lyset blinke kanskje seks, syv ganger opp gjennom årene, så lavkostmodellen har etter vår mening aldri vært en endimensjonal modell. Vi må endre oss i takt med forventningene og endringer i markedet - og de skjer hyppigere og hyppigere, sier Southwest-toppen.
- Ja, man skal være veldig kostnadseffektiv hvis man skal vokse i dette markedet. Passasjerene vet hva de vil ha: Det handler om pris, pris og atter pris. Vi vil betale for det vi må ha, men er ikke interessert i å betale 1000 euro for å sitte på flyet i en time, sier Leonardo Pereira, som er sjef for det brasilianske lavprisflyselskapet Gol Linhas Aereas Inteligentes.
- Mange har ikke sin plass i bransjen lenger
Hvor lavprisflyselskapene skal, hvem som fusjonerer neste gang og hva som må til for å overleve - det er svært vanskelige spørsmål å svare på, er lavprisflytoppene enige om. Men de er rimelig sikre på at flere sammenslåinger vil tvinge seg frem, og at det må stadig mer kreative grep til for å tjene gode penger og unngå å bukke under.
- Det er mye spekulasjoner, men vanskelig å si hva som vil skje. Det vi imidlertid ser allerede nå, er at mange flyselskaper ikke har sin plass i bransjen lenger. Og da må noe gjøres. Det handler ikke bare om hva man kan gjøre for å kutte kostnader, men også om hvordan man kan skaffe seg økte inntekter, sier Air Baltics toppsjef Bertolt Martin Flinck.
AirBaltic har gjort mye riktig og er nominert som et av seks lavprisflyselskaper til World Low Cost Airlines Congress´ kåring av verdens beste lavprisflyselskaper i år. Det er også Ryanair - som Flinck ikke har den helt store sansen for, innrømmet han i dag:
- Jeg kan forstå at folk ikke vil fly med Ryanair. Å måtte slåss for et sete og bli dyttet rundt på flyplassene er ikke bra, det er sånt som irriterer. Ryanair misbruker passasjerene sine, kritiserer han.
Les også:
Verdens beste lavprisflyselskaper
Norwegians "hemmelige" langdistanseplaner
Fly billig over hele verden (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.