- Vi kan være enige om at det ikke akkurat er noen fest, sa Billung på selskapets kvartalspresentasjon mandag.
Nedskrivninger på fem skip og redusert inntjening i et svakt marked, bidro til at det John Fredriksen-kontrollerte tørrlastrederiet leverte et langt dårligere kvartal enn det som var ventet i årets tre første måneder.
Les også: Resultatskrell for Golden Ocean
Ser strategiske muligheter
Golden Ocean-sjefen peker på overkapasiteten i markedet som hovedårsaken til det svake markedet, men også dårlig værforhold i store markeder som Australia og Brasil tillegges noe av skylden.
Han tror imidlertid at markedet kan by på muligheter, som Golden Ocean er beredt på å utnytte.
- Vedvarer dette markedet her gjennom sommeren og høsten, så vil det helt sikkert åpne seg noen spennende muligheter, sa Billung.
Han la til at selskapet har god støtte i hovedaksjonær John Fredriksen, skulle det bli behov for det.
- Vi har støtte i største aksjonær, og som helt sikkert er der om vi kommer med gode prosjekter, sa Billung.
I selskapets kvartalsrapport utdypes mulighetene til å omfatte både kjøp av skip, så vel som oppkjøp av selskaper og flåter.
Kjøper om prisene kommer ytterligere ned
Golden Ocean-sjefen presiserte at nyere tonnasje kan være interessant for selskapet, og antydet at man ville slå til om prisene på moderne panamax og capesize- skip kom ytterligere ned.
- Det er likviditet i det markedet, og det er mange transaksjoner. Selv i dagens dårlige marked er det mange kjøpere der ute. Vi liker å drive med asset play, og vi har et relativt opportunistisk syn på asset play generelt, sier Billung til DN.no.
Billung antyder at selskapet vil kunne slå til dersom prisene på moderne skip kommer ned 10 prosent.
- Ja, da begynner vi å nærme oss, sier Billung til DN.no
- Oppblåste ordrebøker
Overkapasiteten i markedet later til å ville vedvare, ifølge både anslag på antall skip som ventes skrapet samt fulle ordrebøker hos verftene.
Billung mener det både vil bli skrapet mer, samt bli tatt levering på færre skip, enn det anslagene og ordrebøkene skulle tilsi.
- Det er en veldig uoversiktlig situasjon med mange nye verft, blant annet i Kina. Det ligger fiktive ordre der samtidig som en del kansellerte ordre ikke blir fjernet fra ordrebøkene. De offisielle ordrebøkene er oppblåst, sa Billung.
Billiung har ikke svaret på hvordan man skal få bedre kontroll på hva som faktisk ligger bak ordrene hos kinesiske verft.
- Jeg tror det er mye interne kinesiske ordrer, og jeg tror ikke man klarer å få ordentlig oversikt. Jeg tror ikke verftene egentlig helt vet selv heller hva som kommer til å skje, det er så mye usikkerhet. Særlig på de nye, moderne verftene, sier Billung til DN.no.
I kvartalsrapporten stiller selskapet spørsmålstegn ved den offisielle ordreboken.
- Det er grunn til å tro at kanselleringer og kontraktsendringer ikke har blitt tatt med. I tillegg sliter flere verft med å møte leveringsdatoer, som mer enn annet bidrar til en langt lavere leveringsrate enn ventet, heter det.
Selskapet viser til at mens det var ventet levering av totalt 142 millioner dødvekttonn i ny kapasitet i løpet av året, er det kun tatt levering på 22 millioner dødvekttonn, hvilket tilsier en leveringsrate på 60 prosent.
Golden Ocean er ned 4,10 prosent til 5,85 kroner, omsatt for 2,7 millioner kroner. Aksjen er ned 42 prosent det siste året.
Les også:
- Ingen er flinkere enn John Fredriksen
Resultatskrell for Golden Ocean
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.