Nye tall viser i dag at nordmenn styrte unna bensinstasjonene, men storhandlet mat og drikke i oktober.
Butikkhandel med bredt vareutvalg, som i hovedsak består av dagligvarebutikker, bidro sterkt til veksten det siste året, og er opp 8,2 prosent siden oktober i fjor, mens bensinstasjoner har sett en nedgang på 6,2 prosent.
- Vi ser også at folk velger mer lavpris, og mindre kiosk, bensinstasjoner og hjemkjøring, sier dagligvaremilliardær og Kiwi-sjef Per-Erik Burud til DN.no.
Ifølge Burud vokser Kiwis omsetning med 2,3 milliarder i år, noe som tilsvarer 15 prosent.
- Noe skyldes nye butikker, men i gamle butikker vokser omsetningen med over ti prosent, påpeker dagligvaremilliardæren, som er god for 1,1 milliarder kroner, ifølge Kapitals liste over Norges 400 rikeste.
Velger billig
- Finanskrisen er nok en av hovedårsakene til at folk handler mer i dagligvare. Men de velger ikke bare i større grad dagligvarebutikker, de velger også de rimeligste matbutikkene, sier Burud, og viser til kjempeveksten billigkjedene Rema 1000 og Kiwi har hatt.
Folk velger også i større grad rimeligere merkevarer, også butikkenes egne billigmerker.
- Fått øynene opp
Burud tror ikke at det automatisk blir en ny boom for convenience-segmentet når konjunkturene snur.
- Vi har fått flere og flere butikker med lang åpningstider og søndagsåpent. Og folk har fått øynene opp for at det er penger å spare på å være litt bevisst på hvor man handler. Så det er ikke bare for kiosker og bensinstasjoner å knipse i fingrene, så er kundene tilbake igjen når konjunkturene snur, mener Burud.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.