Steve Jobs er en levende legende. Men helsen er sviktende og har tvunget ham til å tre ett steg tilbake i selskapet han har ledet fra ruin til seier. Spørsmålet kundene, konkurrentene og aksjemarkedet stiller seg er hva som nå vil skje med selskapet.
- Steve Jobs var essensen av Apple, skriver ”lokalavisen” San Francisco Chronicle i en tittel om hans avgang.
Er han virkelig så viktig for selskapet?
Les også: Apple-sjefen går av
To gigantsuksesser
Ved første øyekast er det lett å si seg enig. Hvis ikke Steve Jobs hadde kommet tilbake til Apple i 1997, er det store sjanser for at selskapet ville gått konkurs. Selskapet hadde tapt nesten to milliarder dollar på to år, og i en nå berømt kommentar anbefalte Dell-sjef Michael Dell at Jobs skulle legge ned driften og gi pengene tilbake til aksjonærene. Apple har nå nok kontanter til å kjøpe hele Dell kontant, flere ganger.
Ved siden av Apple-suksessen har han bygget opp animasjonsfilmselskapet Pixar fra en dverg til en massiv suksess. Selskapet han kjøpte av George Lucas i 1986 ble solgt til Disney i 2006 for 7,4 milliarder dollar.
Hva med neste revolusjon?
Da er det ikke så rart at nyheter om Jobs sviktende helse flere ganger har sendt Apple-aksjen ut i heftige svingninger. Under Jobs har Apple skapt produkter som skiller seg ut, og som folk er villige til å betale ekstra for. Men vil denne ”magien” nå forsvinne?
Analytikere og kommentatorer skriver i dag utelukkende pene ting om arvtageren Tim Cooks evner til å skape en strømlinjeformet organisasjon, men mange tviler på hans visjonære evner.
- De som lager pc-er, tavle-pc-er, smarttelefoner og kameraer vil fortsette å benytte lærdommen Jobs plantet så dypt i teknologenes tankemønster. Men hva med de helt nye typene produkter han ikke hadde tid til å drømme frem, spør journalist James Temple i en kommentar i San Francisco Chronicle.
Jobs er visjonæren som fra starten av visste hvordan han skulle fange en hel verdens oppmerksomhet, som har våget å gå egne veier og satset beinhardt på å stå på egne bein og bygge egen borg, der resten av bransjen har valgt å samarbeide.
Se video fra Jobs første store lansering i 1984:
</p><p >Under Jobs ledelse har Apple endret musikkbransjen med iPod og iTunes, og de har fått mobilbransjen til å handle om programvare med Apps og iOS, fremfor megapikselkameraer og annen maskinvare. Deres nyeste revolusjon var Ipad, som utfordrer vårt bilde av hva en mobil eller pc er og hvor grensen går.</p><p ><b>Har blitt en institusjon</b><br/> Apples strategi har lenge vært at Jobs skal være deres eneste ansikt utad – den eneste som lar seg fotografere i selskapet. Nå må de kanskje betale dyrt for dette i aksjemarkedet, når deres ene ansikt forsvinner. Men Jobs bygde ikke dette alene.</p><p >Han har samlet en svært kompetent gruppe rundt seg. Den inkluderer designsjef Jonathan Ive, mobilprogramvare-guru Scott Forstall, markedsføringssjef Phil Schiller og ikke minst Tim Cook, som altså tar over.</p><p >Disse folkene kan holde Jobs ånd levende lenge, selv om mannen selv skulle forsvinne, mener strategisk direktør Dag Inge Fjeld i mediebyrået PHD.</p><p >- Hans egenskaper blir kroppsliggjort i et team av mennesker som har jobbet nær ham i minst 10-12 år, sa han til Dagensit.no, <a href="http://www.dagensit.no/article2087816.ece" target="_blank">i forbindelse med Jobs sykmelding i februar i år</a> .</p><p >Fjeld trekker inn sosiologen Max Webers teori om ”rutinisert karisma” for å forklare det han venter nå vil skje. Teorien går ut på at en leder med sterk karisma kan klare å ”rutinisere” denne magnetismen og at budskapet og tiltrekningskraften kan knyttes til organisasjonen og fortsette å leve selv om lederen forsvinner. Han nevner spesielt Cook, Ive og Schiller som sentrale i denne prosessen.</p><p ><b>- Ingen panikk!</b><br/> - Ikke få panikk, skriver <a href="http://www.forbes.com/sites/briancaulfield/2011/08/25/what-will-apple-be-like-without-steve-jobs-we-wont-find-out-tomorrow/" target="_blank">Forbes.com</a> i dag.</p><p >De påpeker at det vil ta lang tid før effekten av Jobs nedtrapping kommer for fullt. De viser til at både nøkkelpersoner og planer for nye Iphoner, Macer og ”padder” går videre, og at Jobs selv faktisk er der fremdeles, som styreformann.</p><p >- Vi er flere år unna å se hvordan Apple virkelig ser ut og hvordan deres produkter blir uten Steve Jobs innflytelse, sier analytiker Charles Golvin i Forrester Research, ifølge nettstedet.</p><p >Også analytikerne i Gartner mener man ikke må ta for hardt i.</p><p >- Dette markerer slutten på en æra for Apple, men det er viktig å huske at Apple er mer enn noen enkeltperson, selv Steve Jobs, sier forskningssjef Michael Gartenberg i en kommentar.</p><p >Mange påpeker også at Cook allerede har tatt over regien under Apples aksjonærmøter og konferanser med analytikere. Han er vant til å forklare hva som gjør Apple til Apple.</p><p >Men Jobs har hele veien vært visjonæren med enormt fokus på å få detaljer riktig i produktene. Cook beskrives som en brilliant leder som har strømlinjeformet organisasjonen. Han får mye av æren for Apples heftige marginer, men ventes ikke å ta den samme dominerende rollen innen utvikling av produkter. Golvin i Forester forventer en mer kollektiv lederstil fremover – der ingen alene fyller skoene til Steve Jobs.</p><p > <b>Les også: <br/> <relation source="NTB" sourceid="Utenriks-RED110825_004956_uv_01" ><field name="title">Apple-sjefen går av</field></relation> <br/> <relation source="escenic-migration" sourceid="2208815" ><field name="title">Mer sjef enn mange tror</field></relation> </b> <br/></p></field><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Teknologi" relevance="1.0"/></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.