- I forrige opptur ble markedet så stramt at oljeselskapene begynte å bli nervøse for at de ikke skulle få boret de brønnene de hadde planer om.
Ansvarlig forvalter for Odin Offshore minnes boomårene fra 2005-2007, da det virket som om at riggmarkedet var et marked uten tak. Ratene steg himmelhøyt, verftene tok på seg for mange oppdrag og nye og uprøvde design gjorde prosjektene dyrere og mer krevende enn antatt.
Da finanskrisen traff var plutselig ikke riggmarkedet like hett lenger, og det var full stopp i kontrahering, kontrakstildeling og ratevekst.
Nå er riggmarkedet tilbake, men heldigvis ikke like hodeløst som forrige gang.
- Jeg tror den viktigste forskjellen er at de som bestiller nå er industrielle aktører som allerede har en driftsorganisasjon og som faktisk har tenkt å drive riggene når de blir levert. I 2005 til 2007 hadde man mange aktører som bare bygget for å spekulere i prisoppgang. Hvis markedet holder seg på dagens nivå, vil en nybygginvestering gi god avkastning for de som har bestilt, sier Sjo.
Han tror at markedet kommer til å holde seg, blant annet fordi flåten trenger en ansiktsløftning:
- Det er ikke tvil om at det er et ekstremt behov for fornyelse, sier Sjo.
Krever moderne rigger
Odinfondene fokuserer spesielt på selskaper som eier moderne og nye rigger, innfor både flytende borerigger og oppjekkbare borerigger (jackups).
- Vi tror oljeselskapene kommer til å kreve moderne og nye enheter fremover. Moderne enheter er både mer lønnsomme og effektive enn gamle enheter, samtidig som at sikkerhetskravene har økt etter Macondo-ulykken. Oljeselskapene ser ut til å være villige til å betale mer for de moderne enhetene, sier han.
I forrige boom begynte verftene etterhvert å slite med å overholde leveringsfristene. Sjo tror ikke det vil bli et problem denne gangen.
- De fleste bestillingene har gått til de store verftene, som har bygget mange rigger tidligere. I tillegg bygger de et allerede kjent design, slik at byggerisikoen nok er mye lavere nå enn sist gang. Man er veldig bevisst på at man ikke skal ha så mye risiko rundt byggeprosjektet.
Kommer til å holde seg
Han har ikke spesielt tro på at ratene kommer til å toppe den forrige toppen i 2007.
- Det kan selvfølgelig skje denne gangen, men gitt at det er bestilt mange nybygg, så tror jeg at ratene kommer til å holde seg eller stige noe fra dagens nivå. Jeg tror ikke at man får den kraftige rateøkningen man så i 2007, sier han.
- Er det penger på gaten å bestille seg en rigg i disse dager?
- Nei, fordi det er en stor investering. Bestiller man noe til 600 millioner dollar, som du får levert om to år, så tar du jo en risiko. Det er ikke så enkelt som å si at det er penger på gaten, for mye kan skje på to år, det så vi jo i 2008. Men prisene er fornuftige sett med dagens ratenivå.
Skipsreder John Fredriksen kom for få år siden inn i riggmarkedet, og har på kort tid bygget opp giganten og utbyttemaskinen Seadrill. Rigg er nå en langt større investering i Fredriksens portefølje enn bransjen han startet på i.
Les også: Fredriksens rigg-kupp
Legger press på de andre
Sjo mener at Fredriksen først og fremst har skapt store endringer i aksjemarkedet for riggselskapene.
- Han har delt ut kontantstrømmen i utbytte til aksjonærene og hentet inn egenkapital når han har trengt det. I tillegg har han vært flink til å endre den finansielle strukturen på selskapene med høy belåning i oppturen og redusert gjeldsgrad i nedturene, sier Sjo, og fortsetter:
- John Fredriksen har blitt betydelig mer aksjonærvennlig enn de tradisjonelle rigg- og shippingselskapene har vært og det har nok lagt et press på de andre aktørene, fordi de ser hva det har gjort med prisingen av selskapene hans. Andre selskaper ser nytten av å være mer aksjonærvennlige ettersom bedre prising av egenkapitalen gjør det letter å gjøre oppkjøp som er innvannende for aksjonærene.
- Hvorfor har han lykkes?
- Jeg tror det er et veldig klart og bevisst fokus på hva som skaper verdier for selskapet og aksjonærene. Jeg tror ikke det finnes noen som er flinkere til å håndtere finansmarkedet enn John Fredriksen, både ved bruk av obligasjonsmarkedet, aksjemarkedet, bankforbindelser, oppkjøp og fusjoner. Ingen er i nærheten av å klare å skape slike verdier utenom selve driften, sier han.
En utfordring
Selv har Sjo valgt å satse på tre av Fredriksen-selskapene i sine fond:
- Golar LNG er en av våre store posisjoner i maritime, og vi er også eksponert mot Seawell og Seadrill i offshore, sier han.
- Er Fredriksen-selskapene en sikker investering?
- Nei, det er en utfordring fordi hans selskaper vil tendere mot å ha høyere prising i forhold til verdier. Men vi ser at de skaper verdier utover vanlig drift, og dermed kan forsvare en noe høyere prising.
Nye og spennende
Men det er ikke bare Fredriksen-aksjene som er verdt å satse på, ifølge Sjo:
- Rowan er vår favoritt innenfor riggbransjen. De har solgt verftsvirsomheten for 1,1 milliarder dollar, og skal også selge den landbaserte riggvirksomheten. Da får de frigjort mye kapital, samtidig som at selskapet har en moderne og avansert jackupflåte. Aksjen prises til en høy rabatt i forhold til underliggende verdier.
- Hva med de nye riggselskapene på Oslo Børs?
- Vi synes mange av de nye jackup-selskapene er spennende, slik som Asia Offshore, Prospector Drilling og Discovery Offshore. De var tidlig ute i denne sykelen og fikk bestilt rigger til lav pris. De er helt klare oppkjøpsselskaper og det kan hende at flere av disse finner sammen til en større enhet. Vi har spesielt fokusert på de selskapene som har en egen driftsorganisasjon.
Les også:
<b>Rigg-rushet fortsetter</b>
<b>- Aksjene på Oslo Børs er billige</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.