Verken YouTube-videoer eller aktive talsmenn ser ut til å vinne propagandakrigen for Israel. Ekspertene mener landet har lite å stille opp mot bildene av de sivile lidelsene på Gazastripen.
I motsetning til Hamas, som stort sett har konsentrert seg om å nå ut til den arabiske verden, har Israel satt i gang en omfattende mediekampanje der søkelyset har vært rettet mot rakettangrepene mot israelske byer.
Det israelske forsvarsdepartementet har lagt ut videoer av luftangrep mot Hamas-mål på YouTube og dannet grupper på nettstedet Facebook, samtidig som talsmannen for militæret, Avital Liebovitch, har stått til rådighet nærmere 24 timer i døgnet.
I andre land har Israels ambassadører forsvart angrepene på Gazastripen som best de har kunnet i utallige TV-intervjuer.
– Kan ikke vinne
Ekspertene mener imidlertid at det er vanskelig å vinne propagandakrigen når bilder av foreldre som bærer livløse barn gjennom byene på Gazastripen daglig ruller over TV-skjermene verden over.
– I denne konflikten er det Israel som bryr seg om PR. Likevel kommer Israel aldri til å vinne propagandakrigen på grunn av det militære styrkeforholdet og den hardhendte framgangsmåten landet har valgt. Hva Israels legitime rettigheter måtte være, spiller mindre rolle, fastslår Dominique Wolton, medieekspert ved Frankrikes nasjonale senter for vitenskapelig forskning i Paris.
USA og Europa målet
Charles Tripp, professor i Midtøsten-politikk ved School of Oriental and African Studies (SOAS) i London, mener Israel har lite å tjene på å framstille konflikten som et ledd i kampen mot terror.
– De sterke bildene av hva som skjer med sivilbefolkningen på Gazastripen har langt større virkning enn en talsmann som snakker om krig mot terrorisme, illustrerer Tripp.
Professoren sier det er liten tvil om hvilken side som har vunnet hjertene i den arabiske verden, men han tror også at Israel har problemer med å vinne fram til mange i Europa og USA også.
– På mange måter er USA og Europa hovedmålet for israelsk propaganda, men jeg kan ikke tenke meg at det har gått særlig bra for israelerne der heller, sier Tripp.
– Vanskelig
Israels ambassadør til Storbritannia, Ron Prosor, måtte i til og med medgi i et intervju med BBC at propagandakrigen er vanskelig å vinne når lidelsene på palestinsk side dominerer debatten.
– Dette er veldig vanskelig for meg, men jeg vet at mitt land må forsvare innbyggerne sine, sa Prosor.
Så langt er tett oppunder 700 palestinere drept i konflikten, mange av disse sivile. Nesten 3.000 er såret. På israelske side er sju soldater drept og 83 såret, mens fire sivile har mistet livet.
– Bryr oss ikke om PR
Men på tross av Israels anstrengelser for å vinne fram med sitt syn, er ikke landet spesielt opptatt av å ta seg godt ut i verdenssamfunnets øyne, skal man tro president Shimon Peres.
– Vi er ikke opptatt av PR eller å bedre vårt omdømme. Vi kjemper mot terror, og vi har all rett til å forsvare våre borgere, var Peres svar da EUs kommissær for utenrikssaker, Benita Ferrero-Waldner, advarte ham mot at Israels omdømme var i ferd med å bli svekket.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.