Han har vært på toppen av Mount Everest og besteget flere andre 7000 og 8000 meter høye fjell, men har ikke hatt suksess hele veien.

Først på fjerde forsøket lyktes han i å nå toppen av Mount Everest, og som leder av ekspedisjoner var han ikke alltid like populær.

- Jeg gjorde absolutt alle feilene jeg kunne gjøre første gang som ekspedisjonsleder. Jeg sviktet. Jeg lyttet ikke og trodde jeg kunne fikse alt, litt sånn: "Slapp av, dette fikser jeg!", liksom.

Dannet ledergruppe
- Og hva skjer når lederen svikter? Man kan utvikle illojalitet, reagere med apati og tenke at "dette går til helvete likevel..." - eller man opplever at andre tar ansvar. Heldigvis var det det siste som skjedde på min første ekspedisjon til Mount Everest i 1994. Det endte med at vi dannet en ledergruppe. Da gikk alt mye bedre, sa Jon Gangdal i sitt foredrag på Årskonferansen på Handelshøyskolen BI i ettermiddag.

- Arbeidsmetoden er klar: Vi må se utfordringene - sammen. Vi må finne løsningene - sammen. Vi må plassere ansvaret - sammen. Så må vi gjøre det vi er enige om og lage rutiner for å fange opp avvik underveis, forklarer Gangdal.

Ekspedisjonen i 1994 måtte avbrytes etter at en av sherpaene deres omkom i snøskred, men da de prøvde igjen to år senere, klarte 8 av 10 deltakere å bestige toppen.

- De gode kan bli selvgode
Gangdal, som også jobber som bedriftsrådgiver i Angeltveit & Gangdal AS, er klar på hva som må til for å nå til topps.

- Du må ha tydelige mål, folk må vite hvor de skal. Eierskap og forpliktelse, vilje, en profesjonell holdning og trening må også til. Man må øke bevisstheten rundt hva som skaper resultater. Dessuten er det slik at "all actions count". Jo mindre rot i systemet, jo mer effektivt jobber man, utdyper Gangdal.

Han har besteget topp etter topp - og ser ikke ut til å gå lei. Men god planlegging er nødvendig, dessuten må man aldri la suksessen gå seg til hodet, advarer han.

- Suksessens pris er at de gode blir selvgode, de kunnskapsrike blir besserwissere, de sikre blir skråsikre og ydmykheten har en tendens til å forsvinne. Og da er det fare på ferde: For hvis ydmykheten forsvinner, forsvinner ofte kundene også, sier Gangdal.

Les også: - Ledere må få lede (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.