På sedvanlig vis tar hovedaksjonær og styreleder Kjell Inge Røkke i Aker ASA bladet fra munnen i sitt årlige brev til aksjonærene.
Etter mønster fra den legendariske Omaha-baserte investoren Warren Buffett gir den ellers ordknappe moldenseren rene ord for pengene. Igjen.
«Enkelte mener vi kan spare mye på å kutte ut privatfly, droppe sponsing og flytte inn i billigere lokaler. Kostnadene kunne vært halvert. Det er ikke et tema, og det kommer heller ikke til å være noen tema for meg», sier Røkke.
Han mottar hverken lønn eller honorarer for den jobben han gjør for Aker og Aker-eide selskaper utover ordinære styrehonorarer, påpeker han.
«Men, jeg reiser dyrt. Sånn er det bare», skriver Røkke.
Får større fly
Og dyrere skal det bli.
Investoren vil innen to år bytte ut Akers Falcon 900EX, med et Gulfstream G650-fly (Se bildet), opplyser han.
Flyet har en prislapp på 65 millioner dollar, ifølge Forbes.com. Avhengig av spesifikasjoner blir det tett på 380 millioner kroner ved dagens dollarkurs.
«Når det kommer til privatfly, er det noe jeg mer enn gjerne forsvarer. Nå blir flyet enda større», heter det.
Et arbeidssted
Falcon-flyet har siden 2007 fungert som et flygende arbeidssted for Røkke og Aker-ledelsen for å følge opp Aker-eide virksomheter i 30 land.
«Som styreleder i Aker vil jeg lære, se og forstå virksomheter. Det betyr mange reisedøgn, og jeg vil fly og reise effektivt», understreker Røkke.
Lavt «forvaltningshonorar»
Investoren mener Akers drifstkostnader er lave sammenlignet med andre kapitalforvaltere og fond - enten det er passive aksjefond, hedgefond eller aktive eierfond.
«Akers driftskostnader utgjør 0,9 prosent av kapitalen som vi forvalter», sier Røkke.
Kostnadene vil imidlertid øke i absolutte tall, men reduseres i prosent av verdiene som selskapet forvalter, påpeker styrelederen.
«Vi driver kostnadsbevisst og effektivt, og betaler våre medarbeidere bra», sier Røkke.
Vel kjent med store fly
Moldenseren er ingen novise på store fly.
I 2000 ble han en av de første i verden til å skaffe seg en Boeing Business Jet, privatfly-versjonen av Boeing 737, som både SAS og Norwegian er storbruker av.
Tre år senere ble flyet solgt for mellom 350 og 400 millioner kroner etter datidens dollarkurs, omkring det samme som Røkke i sin tid ga for flyet.
Toppsjef Leif Arne Langøy i daværende Aker RGI uttalte i sin tid overfor VG at salget ga en regnskapsmessig gevinst.
Enorme verdier
Kjell Inge Røkke og nærstående kontrollerer omkring 67,8 prosent av Aker ASA.
Selskapet hadde per fredag 22. mars en markedsverdi på 15,7 milliarder kroner.
SE VIDEO: PÅ INNSIDEN AV GULFSTREAM G650 (av produsenten)
FAKTA: GULFSTREAM G650 (produsentens nettsider)
Les også:
Røkke slakter Det norske-plan: - Godt utenfor min komfortsone
Røkke: - Har vært en ulykke for aksjonærene
Røkke: Advarer mot kostnadsinflasjon og kapasitetsbegrensninger
Bonushopp for ledelsen i Aker Solutions (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.