Du har nok sett dem på Facebook, Instagram eller Snapchat. De blogger, poster statuser av møter med interessante mennesker og bilder av en og annen trivelig lunsjsamling. Vi snakker om praktikanter, «interns», sommervikarer eller trainees. De er attraktive for bedriftene, men ikke bare som arbeidskraft, skal vi tro Helene Tronstad Moe, førsteamanuensis ved Markedshøyskolen.
– De kan fungere som levende reklameplakater og virksomhetenes ansikt utad, sier hun og ber unge arbeidstagere være oppmerksomme på hvor grensen går.
– Hvilke forventninger er knyttet til rollen når det kommer til kommunikasjon og markedsføring? Når representerer kandidaten virksomheten og når representerer hun eller han kun seg selv? Skal for eksempel kommunikasjonsavdelingen godkjenne det kandidaten skriver før det postes et innlegg? spør Moe.
Reklamerer for Adecco
«Vil du lede 6000 medarbeidere og 500 ansatte i én måned? Med en månedslønn på 100.000 kroner?». Slik lyder stillingsannonsen Adecco har fristet med de siste fem somrene. Kampen om konsernsjefstillingen er en lang og omfattende prosess, der folk inviteres til å stemme frem sin favoritt samt teste egne lederegenskaper.
Etter en omfattende utvelgelsesprosess blant 5500 søkere gikk jobben i år til 22 år gamle Amalie Holt. Nå er hun midt i det litt spesielle sommervikariatet, men fungerer hun faktisk som sjef?
– Jobben er veldig ekte. Jeg drar i alle møter, fra de konfidensielle til de på medarbeidernivå. Jeg får mene noe om fremtiden til Adecco og være med på å legge den nasjonale strategien, sier hun.
Det er det sistnevnte hun bidrar til da DN besøker henne på kontoret.
Holt sier hun ikke har noe imot å være en del av markedsføringen til Adecco.
– Både Adecco og jeg tjener på oppmerksomheten rundt kampanjen. Det er ikke til å legge skjul på at dette betyr mye for meg, da jeg en gang skal søke fast jobb, sier hun.
Sikret mye pr
Holt vender snart tilbake til Trondheim og NTNU for å fortsette studiene, og da tar Torben Sneve tilbake konsernsjefstolen. Han legger ikke skjul på at den årlige konsernsjefutlysningen er god reklame.
– Vi så en utfordring med at studenter ikke visste hva Adecco var. Nå kommer vi i kontakt med mange dyktige studenter som snakker om oss og konsernsjefjobben i sosiale medier. Vi har også fått mye lokal og nasjonal pr på grunn av kandidater som når langt i prosessen. I tillegg er det mange som ønsker å følge vinneren i sosiale medier i august. Amalie kan følges på Snapchat, Instagram og Facebook, sier han.
Står «i gjeld»
Bedriftene har et ansvar for å unngå etiske overtramp, mener Moe ved Markedshøyskolen.
– Det ligger en grunnleggende asymmetri i makt mellom en arbeidsgiver og en nyansatt. En sommervikar som føler seg som en heldig utvalgt, vil ofte oppleve at den står i en slags gjeld til arbeidsgiver. Dette kan bidra til at kandidaten gjør eller mener noe den ellers ikke ville ha gjort eller ment, sier Moe.
Adecco oppfordrer vinneren av konsernsjef-konkurransen til å dele hverdagen sin i sosiale medier, men kommunikasjonssjefen presiserer at vinneren velger selv hva som skal deles, og hvor aktiv vedkommende ønsker å være. Årets vinner sier hun ikke føler noe press til å publisere på sosiale medier, og at hun holder sin private Facebook-profil reklamefri.
Videostrategi
«Jeg heter Aurora Smith Elgesem, jeg er 23 år og går på indøk på NTNU. Jeg er en teamplayer og jeg jobber hardt for å levere resultater. Og så kommer jeg jo godt overens med de fleste.»
Auroras 21 sekunder om seg selv er en del av en videoserie der revisjonsselskapet KPMGs internes presenterer seg selv og forteller hvor mye de gleder seg til å jobbe for selskapet. Disse er publisert på selskapets Facebook- og Youtube-konti.
</p><p >I en annen video danser tidligere sommervikarer rundt i kontorlokalene til kjenningsmelodien fra tv-serien Friends. De bader i en fontene, blunker med post-it-lapper på øyenvippene, gir hverandre gruppeklem i heisen og snurrer på kontorstoler mens de gjør high-fives.</p><p >«En smakebit på hverdagen for KPMGs internes sommeren 2014», står det under.</p><p >– Våre interns er utrolig dyktige og gode ambassadører for programmet, og vi synes det er fint at de forteller hvilke forventninger de har og hva de får ut av å være en periode hos oss. Hensikten er å markedsføre muligheter i KPMG, sier kommunikasjonsdirektør Guro Steine.</p><p ><iframe frameborder="0" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/w0UbMvHgK5I" width="560"/> </p><p ><strong>– Har dere målt markedsføringsverdien?</strong></p><p >– Vi opplever at for eksempel Facebook er en effektiv kanal å nå målgruppene for våre programmer for studenter og nyutdannede, sier Steine.</p><p >23 år gamle Elgesem sier hun ikke har noe imot å fortelle andre studenter om erfaringene fra selskapet.</p><p ><strong>– Var det selskapet eller dere som foreslo å være synlige på sosiale medier?</strong></p><p >– Det er selskapet som har laget markedsføringsplanen, blant annet fordi tidligere internes anbefalte å proaktivt bruke sosiale medier i større grad for å styrke markedsføringen mot studenter, sier Elgesem.</p><p ><h4>Vanskelig å si nei</h4></p><p >Moe ved Markedshøyskolen ser en økende tendens til at bedriftens hjemmesider, brosjyrer og andre kanaler preges av at internes og nyansatte forteller om sin opplevelse av å jobbe i bedriften.</p><p >– På denne måten blir markedsføringen mer nær og personifisert, sier hun.</p><p >Ifølge karriererådgiver Mette Manus er det ikke nødvendigvis enkelt å si nei til å skryte av bedriften på sosiale medier.</p><p >– Det må også være lov å si nei, om de ikke ønsker å bli profilert eller om de ikke ønsker å bli profilert på den måten. Hvis man ikke har lyst til å være med, må man ha gode argumenter for hvorfor det, ellers kan bedriften ta det negativt. At du ikke vil være med, betyr ikke at du ikke liker deg, men at du synes det er litt tidlig å være med på den type ting, sier Manus.</p><p >Hun råder unge til å være bevisste og selvkritiske.</p><p >– Det er viktig å være bevisst på at dette er en bedrift man vil flagge, men det er jo noe mange tar for gitt at de vil. Å delta i slik profilering kan bli hengende ved deg, og det er ikke sikkert det er den profilen du vil ha. Vær bevisst, du får ikke bort ting som legges ut på internett siden. Det kan fremstå tåpelig i ettertid, sier Manus.</p><p ><h4>Trygge på at de forstår</h4></p><p >– Våre interns er blant de skarpeste hodene fra ledende høyskoler og universiteter og vi er trygge på at de forstår godt hva de er med på når de profilerer muligheter i KPMG i for eksempel sosiale medier, sier Guro Steine i KPMG.</p><p >– De kan selvsagt si nei om de ikke ønsker å være med denne typen aktiviteter, men vår erfaring er at de er veldig engasjerte og synes det er positivt å være med på. Og vi er bevisst asymmetrien som kan ligge i maktforholdet. Tidligere interns har fortalt oss at sosiale medier er en kommunikasjonsform som oppleves mer troverdig for målgruppen vi ønsker å nå. Men den troverdigheten avhenger av at vi behandler dem «fair»– enhver som hadde forsøkt seg på noe tull her, ville nok falt tvers igjennom i så gjennomsiktige kanaler som sosiale medier er, legger hun til.</p><p > </p></field><field name="byline"/><field name="paid">false</field><field name="w8issuepage">20</field><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Markedsf%C3%B8ring" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Sosiale_medier" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:N%C3%A6ringsliv" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Arbeidsliv" relevance="1.0"/></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.