Dagens duellanter:

  • Jon Arnt Jacobsen, direktør for anskaffelser i Statoil.
  • Ståle Kyllingstad, eier av oljeservicebedriften IKM.

Dagens duell: Er det større risiko for overskridelser og forsinkelser ved å bygge offshoreinstallasjoner i utlandet enn i Norge?

Jacobsen: - Nei, risikoen for overskridelser har primært med operatørens forberedelser og strukturering å gjøre, mer enn hvor dette finner sted. Det viser en analyse fra Oljedirektoratet, og det er en en observasjon vi er enig i.

Kyllingstad: - Du vil alltid få en ekspert til å mene noe. Men Rystad Energy har laget rapporter som viser at det gjennomsnittlig er lengre leveringstid, og gjennomsnittlig større overskridelser hvis du bygger utenfor Norge.

Jon Arnt Jacobsen og Ståle Kyllingstad sitter rundt møtebordet på Statoils hovedkontor på Forus utenfor Stavanger. Det siste året har de to kranglet om milliardkontraktene som norske offshoreverft har tapt til utenlandske verft.

De to er fortsatt rykende uenige.

Kyllingstad: - Jeg er enig i at det har med modenhet i prosjektene å gjøre. Men min påstand er at de norske verftene er bedre i stand til å takle mindre modenhet i prosjektene enn de utenlandske. Selv med ODs innspill står jeg på at det er større risiko ved å bygge i utlandet enn i Norge, sier Kyllingstad

Ikke minst tror han norske offshoreverft er bedre til å takle endringer.

Kyllingstad: - De norske fagfolkene og ingeniørene er flinkere til å finne løsninger når det går dårlig. Når det er ting som er galt i prosjektene har vi vist at vi klarer å løse det innenfor en overkommelig kostnad.

Jacobsen: - Vi er enige om at det er lettere å deale med norske leverandører når det er problemer. Det gjøres først og fremst gjennom økt kvalitet i tidlig fase, bedre engineering og mindre endringer under gjennomføring av prosjektet. Ansvaret for det ligger primært hos oljeselskapene.

Kostnadsproblemet
Men selv om de to er uenige på en rekke punkter, enes de om hva som er hovedutfordringen for norske verft og norsk oljeindustri.

Jacobsen: - Vi har en kostnadsutfordring i industrien. Hvis du ser på oljeindustriens marginer nå sammenlignet med hva den var for noen år tilbake, er den vesentlig mindre.

Kyllingstad: - Vi trenger et felles løft om kostnadsbrems i norsk offshoreindustri.

DN:- Dere peker begge på et generelt kostnadsproblem. Hva kan en gjøre med det?

Jacobsen: - Industrien har bygget opp en kompleksitet i hele virksomheten som har dratt på seg kostnader, som har dratt på seg tid. Spørsmålet er da hvordan vi dekomponerer denne kompleksiteten. I Statoil jobber vi med det. Vi ser på tekniske krav. Vi har mange eksempler på at de er ufullstendig formulert. De er omfattende og de tolkes ulikt. Vi må se på ingeniøreffektivitet. Til tross for at vi har fått bedre arbeidsprosesser og bedre verktøy, har produktiviteten sunket. Vi går gjennom dette systematisk hos oss selv og hos våre leverandører. Et eksempel er at vi har spurt alle leverandører innenfor modifikasjon om det de opplever som de tre største flaskehalsene hos Statoil som går ut over deres produktivitet.

DN:- Gjør ikke ingeniørene det de skal?

Jacobsen: - Industrien har bygget inn en kompleksitet som gjør at vi bruker mer ingeniørtimer på den samme arbeidsoppgaven enn det vi brukte for fire til fem år siden, til tross for at det er mer avanserte hjelpemidler som skulle tilsi at situasjonen skulle være den motsatte. Det har med kravene våre å gjøre, og også det som oppleves av forventninger.

Ståle Kyllingstad tror rigide kontrollsystemer er årsaken til ineffektiviteten og deler av kostnadsveksten.

Kyllingstad: - I oljeindustrien har vi blitt enormt gode til å måle. Vi har masse sjekkpunkter underveis. Vi har bygget et enormt kontrollsystem som gjør at vi måler enormt underveis, men ikke på det endelige resultatet. Vi har blitt så gode å måle at det er blitt en stor kostnad. Men jeg tror ikke vi skal laste ingeniørene for det. De gjør det de har fått beskjed om. Det er systemet som er feil.

Bonanza ga smell
DN:- Er det en fare for at norsk offshoreverftsindustri bygges ned?

Kyllingstad: - Svaret er ja. Det er klart at hvis ikke vi får arbeid, kan vi ikke leve på luft og kjærlighet. Det er klart at det er en fare for oss at vi blir for dyre. Men en kjøper har også et ansvar. Et eksempel: Vi vant nylig to kontrakter med et stort selskap. Så vant vi også den tredje. Men den ble stoppet fordi selskapet sa de også har et ansvar for at vi hadde konkurrenter som kunne konkurrere om to år.

DN:- Og det er bra?

Kyllingstad: - Jeg hater å tape, men det er faktisk riktig.

DN:- Kunne du Jacobsen i Statoil ha gjort det samme?

Jacobsen: - Vi gjør mange ulike vurderinger. Vi tildeler ikke bare kontrakter til den som i er billigst, men utifra en totalvurdering på HMS, kvalitet, gjennomføringsevne og pris samt hvordan en tildeling vil påvirke markedsforhold over tid. Selv om vi har en diskusjon rundt norsk verftsindustri nå, skal vi passe oss for å krisemaksimere.

Kyllingstad: - Jeg krisemaksimerer ikke, men jeg har sagt at det er dårlige tider for norsk feltutviklingsindustri. Men resten går som det plystrer.

DN:- Hva er årsaken til de høye kostnadene? Oljeindustrien selv, myndighetskrav?

Jacobsen: - Vi må begynne med oss selv, men myndighetskrav hører også med til bildet. Men den høye tekniske standarden på norsk sokkel er også en konkurransefordel. Vi må forenkle på en god og effektiv måte.

Kyllingstad: - Det skjedde noe med kostnadene når oljeprisen gikk fra 25 -30 dollar til 100 dollar. Det ble bonanza og vi var ikke opptatt nok av kostnadene. Særlig for oljeselskapene ble det så mye penger å hente på å gjøre ting fort at en glemte kostnadene. Det smittet, og vi endte opp med en for høy kostnadsutvikling. I Norge har en aldri klart å tjene penger på feltutbygging. Det er trist. I andre sektorer av bransjen som boring og nedihullstjenester er det mye høyere marginer.



Dette er den første i en serie dueller om energiutfordringer her hjemme og internasjonalt. I helgen kan du lese flere dueller på DN.no.

  • LØRDAG: Olje- og energiminister Tord Lien og nestleder Kari Elisabeth Kaski i miljøstiftelsen Zero: Blir europeisk klima reddet av en større energiandel fra norsk gass?
  • SØNDAG: Stortingsrepresentant Nikolai Astrup (H) og forfatter Erik Martiniussen: Fungerer kvotehandel som klimatiltak?

LES OGSÅ:

Gir oljeselskapene skyld i overskridelser

Her er plattform-blemmene som kostet oss milliarder

- Stortinget blir lurt hver gang. Systemet er pill råttent (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.