PARIS (DN.no): - Norske myndigheter har gjort noe fantastisk, ikke bare når det gjelder avgiftene, men også de andre elbilfremmende tiltakene, sier Jacek Gorski til DN.no.

Han er sjef for Nissan i Norden, og har dermed god grunn til å rose de norske elbil-incentivene.

I september ble det registrert hele 583 elektriske biler i Norge, hvorav 257 var av modellen Leaf fra Nissan.

- Norge er nummer én i verden, og har skapt en kultur for elektrisk transport, et miljø der elbilene blomstrer, sier Gorski.

Han tror enkelte markeder rundt om i Europa etterhvert vil følge etter, men at finanskrisen har bremset utviklingen, og at myndighetene kan fungere som en katalysator.

- I Sverige har vi solgt 100 Leaf. Hadde myndighetene vært mer aktive, så hadde det vært bedre, hevder Gorski, som til daglig holder til i Finland.

Tror på videre vekst
- Jeg tror vi kan selge minimum 30 prosent flere elbiler i Norge, sier Nissan-sjefen, som er svært fornøyd med salgstallene i Norge for tiden.

Det totale Nissan-salget har økt med nesten 20 prosent i år, og merket er nå landets sjuende største personbilmerke med den markedsandel på fem prosent så langt. Mye av veksten skyldes suksessen som elbilen Leaf har oppnådd på det elbilgunstige norske markedet.

I innledningsfasen valgte Nissan ut enkelte forhandlere til å selge Leaf, blant annet fordi det krever mye opplæring og en del nytt utstyr å forhandle bilen. Nå går antallet utsalgssteder for Leaf fra 11 til at alle landets 55 Nissan-forhandlere skal selge bilen.

- Vi kan bare tenke oss hvor mye det kan bli. Kanskje 3-400 biler i måneden, sier Gorski.

Han kan melde om at det norske markedet stort sett får alle bilene som trengs, og at den hittil største utfordringen, som har vært at bilen produseres i Japan, også nå snart er et tilbakelagt stadium, da bilen også nå skal bygges i England.

Les også: - Den klart beste elektriske bilen

Ny salgsmåte
Nissan-sjefen mener elbilens inntog på markedet også har fremtvunget en ny måte å selge og markedsføre bilene på.

- Vi tror på produktet vårt, og går en ekstra mil mot kunden for å tilpasse oss, sier Gorski, og nevner både en garanti for annenhåndsverdien og gratis leie av en konvensjonell bil, når kundene skal kjøre lenger enn Leafen har rekkevidde.

Neste steg
Nissan er langt fremme på elbiler, men satser på flere hester.

- Det er ingen tvil om at bilindustrien vil endres. Vi går fra forbrenningsmotorer til noe annet, det er kun et spørsmål om tid. Vi dekker alt, og skal være der når skiftet skjer, sier Gorski.

Nissan viser i Paris en slags oppsummering av hva de er gode på i én og samme konseptbil; Terra. Bilen er en crossover, som Nissan er gode på. I denne bilen sitter i tillegg den elektriske drivlinjen fra Leaf, drevet av en brenselcelle.

Gorski sier de vil ha en hydrogendreven bil klar for markedet i 2016, og at dette har blitt mulig etter massiv utvikling og forskning som kuttet kostnadene for å produsere en brenselcelle til en femtedel av hva de var.

Les også: Utslippsfri suv

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.