Etter en rykteflom uten like de siste ukene, måtte i dag SAS lette litt på sløret og avsløre at en ny gigantisk kriseplan er på vei.
Planen skal redde SAS fra konkurs, og består av to hovedpunkter:
Det ene er salg av ikke-kjernevirksomhet for å redusere gjeld med rundt tre milliarder svenske kroner. SAS går ikke i detalj på hvilke virksomheter som vurderes solgt, heller ikke om flyselskapet Widerøe er blant selskapene som de vurderer å kvitte seg med.
Den andre delen av planen skal gi en resultateffekt på tre milliarder kroner før skatt. Den omfatter disse punktene:
- Kutt av langsiktige kostnader
- Økt kostnadsfleksibilitet
- Redusert kompleksitet
- Redusert effekt av pensjonssmell
Les hele saken her: Her er kriseplanen som skal redde SAS
SAS må kvitte seg med de eiendelene de kan for å styrke balansen i selskapet, og få blir overrasket om bakketjenestene forsvinner ut av SAS sin eiendomsportefølje:
Dette er tredje gang SAS vurderer salg av bakketjenestene, som en tid var utskilt i eget selskap. SGS, som selskapet het, ble nedlagt i 2011 og det nye selskapet SGH (SAS Ground Handling) ble innlemmet i SAS igjen. Ifølge Boarding.no har en rekke internasjonale aktører vist interesse for å kjøpe bakketjenestene, blant annet Menzies Aviation, Havas Handling og Swissport.
- Levd i frykt for å miste jobben i 10 år
- Det har vært nære på et salg før, og vi har aldri synes det har vært noen særlig god idé. Men jeg forstår jo at SAS er i desperat pengenød, sier Asbjørn Wikestad, som er styreleder i Luftfartens funksjonærforening (LFF), til DN.no.
Han er ikke overrasket over at det blusset opp igjen nå.
- Dette har ligget i lufta i flere år. De ansatte har levd i frykt for å miste jobben i 10 år og hatt en svært lav lønnsutvikling de siste årene. Vi synes jo SAS er verdens beste selskap og har virkelig gitt vårt bidrag for å få SAS ut av uføret. Kundene er fornøyde, vi leverer et fantastisk produkt og folk stortrives på jobb. Men det er utrolig trist at det ikke materialiserer seg i at SAS tjener penger, sier Wikestad.
- Håper SAS har en klar plan
I morgen, onsdag, skal han i styremøte for å diskutere saken med andre tillitsvalgte.
- Det er både positive og negative sider ved et eventuelt salg, men en del i bakketjenestene har sagt opp de siste årene og funnet seg bedre betalte jobber. Vi er veldig glade i SAS, men vi føler at vi har gitt og gitt i mange år, og ikke fått noe igjen for det, sier Asbjørn Wikestad.
- Nå ser det jo ikke ut til at det er utsikter for bedre tider fremover heller, derfor blir det kanskje ikke så ille å få en ny eier. Det kan neppe bli så mye verre. Men hvis SAS bestemmer seg for å selge bakketjenestene, håper jeg de har en klar plan med salget og ikke bare er på desperat jakt etter mer cash, sier han til DN.no.
Les også: - Undrer meg over at SAS blir satt i skammekroken
<b>SAS i taket etter kriseplan</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.