- SAS er en fin konkurrent å ha, fordi de har høye kostnader og gamle fly, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos til Dagens Industri mandag.
Uttalelsen har fått SAS-ledelsen til å reagere kraftig: - Kjos kaster stein i glasshus, mener SAS.
Flyselskapet oppgir til di.se at snittalderen på Norwegians flåte ved årsskiftet var 11 år. På samme tidspunkt var SAS-konsernets snitt 11,5 år og for Scandinavian Airlines 11,1 år.
- Norwegian og Scandinavian Airlines har stort sett samme gjennomsnittsalder på sine flyflåter, sier PR-ansvarlig Anders Lindström i SAS.
- Ja, forskjellen er liten, men...
Norwegians infosjef Anne-Sissel Skånvik innrømmer at forskjellen er liten:
- Men Norwegian får løpende inn nye fly, noe som får snittalderen til å synke. I dag ligger den på under ti år, sier hun til di.se. Hun opplyser at Norwegian i år kommer til å få inn syv nye fly, dermed vil snittalderen ha sunket ytterligere om et halvt år.
Også SAS skal bytte ut sine eldste fly. I år har fire nye blitt faset inn, noe som fører til at snittalderen per i dag ligger på 11 år. Dermed er SAS-flåten i øyeblikket altså ett år eldre enn Norwegians.
Fremskynder flyplaner
Tro på god markedsvekst fremskynder flyplanene til SAS. Allerede neste år kan flyflåten til SAS bli utvidet, ble det kjent denne uken:
<b>SAS håper på nye fly neste år</b>
<b>Offensiv rutesatsning fra SAS </b>
Norwegian vil fase ut eldre Boeing 737-300 flere år tidligere enn opprinnelig planlagt og samtidig øke antall nye Boeing 737-800, slik at både antall 800 maskiner og antall fly i flåten vokser raskere.
I 2011 og 2012 vil selskapet øke flåten med tre nye, leasede maskiner utover de 70 som allerede er bestilt.
Mer effektive fly
Når Norwegian faser inn nye og større fly vil driften bli enda mer effektiv, og dermed vil selskapet kunne redusere enhetskostnadene ytterligere. Mer miljøvennlig er det også:
"Konkurrenten kunne ha spart 430 millioner liter drivstoff i 2009 hvis de hadde fløyet samme antall passasjerkilometer, men med Norwegians Boeing 737-800 i stedet for med sin egen flåte", hevder Norwegian i sin Q2-rapport som ble offentliggjort igår.
I SAS´ Inflight Magazine for juni 2010 hevder imidlertid SAS at de er best i klassen på miljø, mens Norwegian er blant verstingene.
Les også:
- En stor trussel mot SAS
<b>Spår fortsatt prispress </b>
Trippelsmell for Kjos
<b>Vil bli kongen av langdistanse</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.